Translate

Friday, May 22, 2009

Kampar daerah ke-10 Perak



KAMPAR - Kampar diisytihar sebagai daerah terbaru Perak menjadikannya yang ke-10 di negeri ini oleh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah semalam.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, daerah kecil Kampar dan Gopeng yang sebelum ini merupakan sebahagian daripada daerah Kinta telah diwartakan sebagai daerah penuh selaras keputusan Kabinet pada 9 Mac 2007.

Beliau berkata, pengisytiharan Kampar sebagai daerah baru dapat membantu merealisasi hasrat kerajaan negeri untuk menjadikan bandar itu sebagai pusat pengembangan ilmu dan pembangunan modal insan.

"Kampar pernah mencapai zaman kegemilangan berikutan perlombongan bijih timah sejak ia dibuka oleh Ngah Jabor pada 1894 namun kian merudum setelah industri itu terhenti pada 1980-an.

"Kini arus pembangunan di bandar ini kembali pesat ber ikutan pembinaan Universiti Tuanku Abdul Rahman (UTAR)," katanya pada majlis pengisytiharan daerah Kampar yang di sempurnakan Sultan Azlan di Padang Bandar Baru Kampar di sini semalam.

Terdahulu, pewaris Ngah Jabor, Tun Haniff Omar yang juga bekas Ketua Polis Negara menyerahkan watikah pengisytiharan Kampar sebagai simbolik kepada pemwartaan itu.
Zambry berkata, kerajaan negeri telah mengenal pasti ka wasan seluas 48.2 hektar di Batu Putih di sini sebagai tapak pusat pentadbiran baru daerah itu.

Menurutnya, tapak itu akan dibina dengan bangunan pejabat yang bakal menempatkan jabatan dan agensi kerajaan negeri dan Persekutuan termasuk Pejabat Daerah dan Tanah Kam par.
"Ahmad Kamaruzzaman Hamzah juga telah dilantik sebagai Pegawai Daerah Kampar pertama dan beliau telah memulakan tugas sejak 11 Ogos lalu," katanya.

No comments:

Post a Comment