Translate

Thursday, May 28, 2009

50 motosikal pelajar hangus - Kebakaran berlaku ketika peperiksaan pertengahan tahun sedang berlangsung

Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI dan AZLI ADLAN
berita@kosmo.com.my

IPOH - Lebih 800 pelajar Sekolah Menengah Teknik Lebuh Cator di sini yang sedang menduduki peperiksaan pertengahan tahun terkejut apabila garaj yang menempatkan motosikal di belakang bangunan sekolah itu terbakar semalam.

Dalam kejadian pada pukul 8 pagi itu, kira-kira 50 buah motosikal milik sebahagian pelajar hangus.

Seorang kakitangan sekolah yang enggan dikenali berkata, suasana menjadi kelam-kabut apabila pelajar tingkatan empat dan lima yang sedang menjawab kertas peperiksaan Sains ternampak asap hitam tebal dari arah garaj berhampiran sebuah rumah warden asrama.

"Pelajar terutamanya yang mempunyai motosikal panik dan terus meninggalkan bilik darjah tanpa menghiraukan peperiksaan yang sedang diduduki.

"Namun sebaik sampai ke garaj tersebut, api sudah terlalu marak dan kebanyakan mereka gagal menyelamatkan motosikal masing-masing," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Berikutan itu, kertas peperiksaan pertengahan tahun yang berlangsung semalam terpaksa ditangguhkan.

Sekolah tersebut mempunyai lebih 600 pelajar yang tidak menetap di asrama dan 90 daripadanya menunggang motosikal setiap hari untuk ke sekolah.

Dalam pada itu, seorang pelajar tingkatan lima, Mohd. Asraf Abdul Razak, 17, berkata, beliau dan rakan sekelasnya terkejut apabila ternampak asap hitam dari bilik kelasnya.

Menurutnya, mereka terus berlari ke garaj tetapi kecewa kerana hampir kesemua motosikal di situ sudah terbakar.

"Motosikal saya selamat kerana ia diletakkan di lokasi paling hujung di garaj itu," kata beliau.

Berikutan kejadian itu, beliau dan beberapa pelajar lain membuat laporan di Balai Polis Sungai Senam di sini pada pukul 1.30 petang.

Tambahnya, beliau dan rakan-rakannya cuba menyelamatkan motosikal masing-masing tetapi dihalang oleh guru atas faktor keselamatan.

"Kami memang hendak pergi merempuh api untuk selamatkan motosikal tetapi dihalang oleh guru," luahnya.

Seorang lagi pelajar yang hanya dikenali sebagai Zam berkata, ini merupakan kebakaran pertama menimpa sekolahnya dan apa yang diketahui sekolahnya bebas daripada anasir samseng.

"Saya tidak tahu sama ada kejadia ini ada unsur khianat atau berpunca daripada puntung rokok yang dibuang oleh seseorang tanpa disedari," katanya.

Dalam pada itu, usaha Kosmo! untuk mendapatkan kenyataan pihak pengurusan sekolah terbabit tidak berhasil malah petugas media yang cuba memasuki sekolah juga dihalau oleh pengawal.

No comments:

Post a Comment