Translate

Friday, September 5, 2014

Pertahan Raja Perlembagaan

SHAH ALAM - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul  Khalid  Ibrahim mengingatkan masyarakat khususnya rakyat di negeri itu agar sentiasa berpegang teguh kepada institusi Raja Berperlembagaan dan Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor 1959.

Beliau berkata, penduduk Selangor sepatutnya berasa bertuah kerana dipayungi oleh Sultan Sharafuddin Idris Shah yang prihatin dan bijaksana serta mesra dengan rakyat jelata.

"Kita perlu menghormati institusi Raja Berperlembagaan dan Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor 1959 termasuk menghormati pemimpin yang menjalankan tanggungjawab dengan baik, adil dan berintegriti.

"Saya perlu menyentuh hal ini kerana akhir-akhir ini terdapat pihak tertentu menggunakan media sosial untuk mempersoalkan hak mutlak Sultan Selangor dan Raja-Raja Melayu," katanya pada sambutan Ambang Hari  Kemerdekaan  ke-57 di  Dataran   Kemerdekaan  di sini kelmarin.

Seramai 10,000 orang membanjiri lokasi itu untuk menyaksikan sambutan berkenaan yang melibatkan perbarisan oleh 52 kontinjen daripada agensi kerajaan negeri dan swasta.

No comments:

Post a Comment