Translate

Monday, May 21, 2012

Gajah liar rosakkan kebun ditangkap

 SUNGAI SIPUT - Seekor gajah betina berusia 12 tahun, dipercayai salah seekor daripada sekawan gajah yang sering merosakkan tanaman penduduk Kampung Jalong dekat sini sejak akhir-akhir ini, berjaya ditangkap sepasukan anggota Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan (PKGK) semalam.

Ketua Unit Gajah Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan, Nasharudin Othman berkata, gajah liar itu dikesan berkeliaran secara bersendirian di kawasan sebuah ladang kelapa sawit di kampung tersebut.

"Sebelum ini kami menerima aduan penduduk kampung tentang sekumpulan sembilan gajah liar mengganggu ketenteraman penduduk Kampung Jalong sejak dua minggu lalu.

"Ekoran itu, operasi khas dengan keanggotaan 26 kakitangan PKGK dilancarkan sebelum menjumpai gajah berkenaan di ladang kelapa sawit itu pada pukul 1 petang kelmarin," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Nasharudin berkata, dua ekor gajah denak yang dibawa khas dari Pusat Konservasi Gajah, Kuala Gandah, Lanchang, Pahang telah digunakan sebagai umpan untuk menarik perhatian gajah betina tersebut.
 Menurutnya, satu das tembakan pelali turut dilepaskan bagi menundukkan  gajah  betina berkenaan sebelum dikeluarkan dari kawasan ladang kelapa sawit itu dengan sebuah lori.

" Gajah  betina yang ditangkap ini akan dilepaskan jauh ke dalam hutan bagi mengelakkan kejadian mengganggu ketenteraman penduduk berulang," katanya.

Walaupun begitu, Nasharudin memberitahu, pegawai PKGK akan tetap ditempatkan di sekitar Sungai Siput terutama Kampung  Jalong  bagi memantau situasi  gajah - gajah  yang lain.

Menurut beliau, pihaknya percaya sekurang-kurangnya lapan ekor  gajah  lagi yang sebelum ini turut merosakkan tanaman penduduk masih berada di sekitar pinggir hutan di kawasan tersebut.

No comments:

Post a Comment