Translate

Friday, December 17, 2010

Tiket kereta api ETS terus dari Ipoh ke KLIA

IPOH - Orang ramai kini boleh menggunakan perkhidmatan kereta api terus dari bandar raya ini ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) di Sepang, Selangor dengan tiket bersepadu perkhidmatan tren elektrik (ETS)-KLIA dan ETS-LCCT mulai semalam.

Presiden Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), Dr. Aminuddin Adnan berkata, dengan tiket tersebut, pengguna kini boleh menggunakan kemudahan ETS dan Express Rail Link (ERL) untuk menuju kedua-dua lapangan terbang tersebut dengan satu tiket sahaja.

Katanya, tiket bersepadu itu boleh dibeli di kaunter ETS Stesen Keretapi Ipoh di sini dan Stesen KL Sentral, Kuala Lumpur tanpa perlu membuang masa beratur di kaunter ERL untuk membeli tiket lain.

"Bagi perkhidmatan ke LCCT pula, pengguna akan turun di perhentian Salak Tinggi dan dibawa ke LCCT dengan bas.

"Kerjasama strategik antara KTMB dan ETS ini memudahkan pengguna dan pelancong menggunakan perkhidmatan pengangkutan udara dan melakukan perjalanan jarak jauh dalam keadaan selesa, selamat dan jimat," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyaksikan pelancaran tiket bersepadu ETS-KLIA yang disempurnakan Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar. Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif Express Rail Link (ERL), Noormah Mohd. Nor.

Aminuddin berkata, sepanjang tempoh promosi sehingga 28 Februari dengan, tambang perjalanan sehala Kuala Lumpur-Ipoh adalah RM65 (dewasa) dan RM34 (kanak-ka nak) manakala tambang yang dikenakan untuk Ipoh-LCCT pula adalah RM42.50 (dewasa) dan RM25 (kanak-kanak).

“Pengguna juga akan mendapat penjimatan masa kerana perjalanan dari Ipoh ke KLIA hanya mengambil masa kira-kira dua jam 45 minit.

Perkhidmatan ETS Ipoh-KL Sentral menyediakan enam tren sehari dari pukul 4 pagi hingga 8.47 malam manakala tren ERL ke KLIA dan LCCT boleh dinaiki di KL Sentral pada setiap 20 minit bermula 5.33 pagi setiap hari.

No comments:

Post a Comment