Translate

Sunday, December 20, 2009

Tolak bajet, usaha musnahkan negara

IPOH - Cubaan menggagalkan kelulusan Bajet 2010 di Dewan Rakyat pada Isnin lau mencerminkan Ahli Parlimen pem bangkang sanggup melakukan apa sahaja demi kepentingan politik mereka.

Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, sekiranya bajet itu tidak diluluskan, seluruh jentera negara tidak boleh bergerak dan akan lumpuh mulai 1 Januari ini seterusnya memusnahkan ekonomi negara.

Beliau berkata, tidak pernah mana-mana pembangkang di Parlimen mana-mana negara pun pernah menolak belanjawan negara kerana tahu kepentingan sesuatu bajet itu diluluskan.

“Tapi sebab mahu meraih keuntungan politik, Ahli Parlimen pembangkang cuba mengambil kesempatan daripada kekurangan Ahli Par limen Barisan Nasional (BN) semasa undian Bajet 2010 tanpa memikirkan negara boleh musnah akibat tindakan itu.

“Sedangkan sebelum itu, secara dasar dan jawatankuasa belanjawan yang dibahaskan dipersetujui mereka,” katanya sebagai mengulas Bajet 2010 yang diluluskan di Dewan Rakyat dengan hanya kelebihan tiga undi iaitu 66 penyokong dan 63 menolak.

Ahmad Husni menambah rakyat perlu berfikiran kritikal tentang tindakan pembangkang itu kerana kesan buruk jika belanjawan ditolak adalah lebih teruk daripada negara dilanda perang.

No comments:

Post a Comment