Translate

Monday, December 21, 2009

Bila hendak sebat? - Kartika

MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarno, 32, merayu sekali lagi kepada Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) supaya hukuman sebat ke atas dirinya dapat disegerakan setelah lima bulan menunggu.

Menurutnya Kartika Sari Dewi, akibat terlalu lama menunggu, segala urusan peribadinya termasuk kembali di sisi suami di Singapura tertangguh.

“Pihak JAIP tak pernah maklumkan apa-apa perkembangan," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Kartika berkata, tindakan JAIP melengah-lengahkan pelaksanaan hukuman sebat tersebut sedikit sebanyak telah menyeksakan nuraninya.

Akhbar semalam melaporkan JAIP masih gagal melaksanakan hukuman sebat terhadap Kartika berikutan kesalahan meminum arak biarpun sudah lima bulan keputusan dibuat.

Pada 24 Ogos lalu, Kartika Sari Dewi sepatutnya dibawa ke Penjara Kajang, Selangor dari Ipoh bagi menjalani hukuman sebat kerana meminum arak tetapi ditangguhkan pada saat-saat akhir.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop berkata, Jabatan Penjara telah mempunyai pegawai sebat dan hanya menunggu lampu hijau daripada Mahkamah Syariah bagi melaksanakan hukuman itu pada bila-bila masa.

Kartika Sari Dewi dijatuhi hukuman maksimum enam se batan dan denda RM5,000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan pada 20 Julai lalu selepas mengaku bersalah atas tuduhan meminum arak di sebuah pusat hiburan di Cherating 11 Julai 2008.

No comments:

Post a Comment