Translate

Sunday, December 20, 2009

Jadual, laluan bas henti-henti disusun

MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

KUALA KANGSAR - Jadual perjalanan dan lokasi laluan bas henti-henti di seluruh negara akan disusun semula dalam masa terdekat bagi meningkatkan lagi mutu sistem pengangkutan awam negara.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, beliau mendapati liputan perkhid matan bas henti-henti di kebanyakan negeri tidak serata.

"Ada lokasi yang dilalui oleh banyak pengendali bas hingga mengakibatkan persaingan tidak sihat, pemandu bas-bas ter babit sanggup membawa kenderaan mereka dengan laju se mata-mata untuk merebut penumpang.

“Manakala di kawasan lain terutamanya di taman perumahan baru pula tidak dilalui langsung walaupun sebenarnya ke perluan itu ada,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas melancarkan bas baru milik pengendali bas henti-henti The Combined Bus Services Sdn. Bhd. (The Combined Bus) di sini kelmarin.

Turut hadir Pengarah Urusannya, Chong Kong Fitt.

Sehubungan itu, Mohamed Nazri berkata, Lembaga Per lesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) akan menstruktur semula jadual perjalanan dan lokasi laluan bas henti-henti terbabit.

Beliau berkata, penyusunan semula itu akan dilakukan setelah mendapat pandangan daripada kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan (PBT) dan pengendali bas henti-henti terlibat.

“Kerajaan mahukan perkhidmatan pengangkutan awam yang berkualiti, selesa, selamat dan mempunyai jadual perjalanan yang tersusun bagi kemudahan rakyat,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Mohamed Nazri meminta pe ngusaha bas sekolah tidak perlu bimbang walaupun mempunyai kenderaan yang berusia lebih 20 tahun.

Beliau berkata, pengusaha bas sekolah terbabit akan tetap diberi permit oleh LPKP selagi Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer Sdn. Bhd. (Puspakom) mengesahkan kenderaan mereka masih dalam keadaan baik.

“Syarat bas sekolah perlu berusia kurang 20 tahun cuma garis panduan sahaja. Kalau Puspakom kata boleh dan selamat, siapa kita (LPKP) untuk pertikai,” katanya.

No comments:

Post a Comment