Translate

Tuesday, December 22, 2009

Tapak rumah RPT Perak diseleweng - Exco


IPOH - Kerajaan negeri Perak mendakwa kemungkinan ada penye lewengan dalam senarai penduduk yang layak mendapat tapak rumah di bawah Rancangan Perumahan Tersusun (RPT) negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Industri, Pelaburan, Pembangunan Usahawan, ICT, Pelancongan dan Hal Ehwal Wanita Perak Datuk Hamidah Osman berkata, dakwaan itu berasas kerana pihaknya mendapati ada nama peserta RPT ditukar kepada individu yang tidak berhak.

Ia katanya melibatkan sekurang-kurang 100 peserta daripada kira-kira 50 PRT seluruh negeri ini.

“Siasatan awal mendapati kebanyakan kes senarai nama peserta RPT telah ditukar dan diganti kepada individu yang tidak berhak itu terjadi semasa Pakatan Rakyat menerajui kerajaan negeri.

“Oleh kerana tapak tanah itu masih belum diberi, kerajaan negeri buat keputusan semak semula senarai tersebut. Jika terbukti benar dakwaan itu, tindakan tegas akan diambil termasuk menggugurkan senarai peserta terbabit,” katanya dalam sidang media di sini semalam.

Beliau berkata, walaupun sesiapa sahaja anak jati Perak layak memohon menyertai RPT, kelulusan hanya diberi kepada individu yang memenuhi syarat ditetapkan seperti masih tidak mempunyai kediaman sendiri dan tapak rumah.

Menurutnya, setiap pemohon akan melalui beberapa siri saringan seperti temuduga dan seterusnya senarai nama pe serta RPT berpotensi terbabit dipamerkan di Pejabat Penghulu dan Pejabat Tanah dan Daerah dalam tempoh sebulan untuk proses bantahan.

“Jika tiada bantahan yang munasabah baru senarai peserta berkenaan dibawa untuk kelulusan Mesyuarat Jawatankuasa Tanah peringkat daerah.

“Memang tidak pernah menjadi dasar kerajaan negeri untuk pilih kasih dan mengamal sistem kouta dalam pemberian tapak tanah dalam skim RPT ini,” katanya.

Dalam perkembangan sama, Hamidah mengesahkan tiga ketua kampung dari Kampung Sungai Itek, Pintu Padang dan Jelintoh dan seorang pemimpin parti politik tempatan ter senarai dalam senarai awal peserta RPT Kampung Sungai Itek, Gopeng dekat sini.

Ketua Wanita UMNO Gopeng itu berkata, siasatan awal mendapati nama terbabit dicadangkan sendiri oleh Pegawai Daerah Kampar, Ahmad Kamaruzzaman Hamzah tanpa pengetahuan kerajaan negeri.

“Namun kelulusan masih belum di beri memandangkan ia masih dalam proses bantahan," ujarnya sambil menambah, kerajaan negeri akan memanggil Pegawai Daerah Kampar dalam masa terdekat untuk memberi penjelasan.

No comments:

Post a Comment