Translate

Wednesday, August 5, 2009

Pameran konsep Raja Berperlembagaan

AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebu dayaan berhasrat untuk mengadakan pameran jelajah menerangkan konsep Raja Perlembagaan di seluruh negara dalam masa terdekat.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, ia bertujuan untuk memberi kefahaman mendalam kepada masyarakat te rutamanya generasi muda tentang kepentingan institusi raja yang menjadi tonggak negara.

"Trend segelintir masyarakat negara ini yang mula mem persoal konsep Raja Berperlembagaan amat membimbangkan. Namun saya berpendapat langkah kerajaan negeri Perak menganjurkan Pameran Foto ‘Sultan dan Rakyat’ perlu dipuji.

"Sehubungan itu kementerian berhasrat untuk menganjurkan pameran serupa di negeri-negeri beraja lain di seluruh negara kerana ia dilihat mampu memberi impak berkesan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyaksikan majlis pe rasmian pameran tersebut yang disempurnakan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah di Dewan Bandaran di sini semalam.

Pameran tersebut adalah anjuran Pertubuhan Berita Na sional Malaysia (Bernama) dengan kerjasama kerajaan negeri Perak dan Arkib Negara.

Rais berkata, pameran jelajah tersebut juga bakal mengupas konsep Rukun Negara dan perlembagaan negara serta negeri terbabit dalam bahasa mudah untuk difahami masyarakat.

No comments:

Post a Comment