Translate

Friday, June 30, 2017

Jabatan Kesihatan Terengganu tahan gadis beri perkhidmatan suntikan kecantikan tanpa tauliah

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Tindakan berani seorang gadis lepasan Pusat Giat Mara memberi perkhidmatan suntikan kecantikan tanpa tauliah dan menggunakan produk tidak berdaftar terbongkar selepas dia ditahan penguat kuasa Bahagian Farmasi Jabatan Kesihatan Terengganu sewaktu merawat pelanggan di sebuah inap desa di Chukai, Kemaman baru-baru ini.

Dalam serbuan pukul 10.30 pagi pada 17 Mei lalu itu, sebanyak 16 produk suntikan terbabit yang dianggarkan bernilai lebih RM13,000 milik suspek berusia awal 20-an turut telah dirampas.

Pengarah Kesihatan Terengganu, Dr. Mohammad Omar berkata, siasatan awal mendapati gadis terbabit yang berasal dari Perlis telah mengiklankan perkhidmatan suntikan kecantikan tersebut menerusi media sosial seperti Instagram miliknya yang mempunyai pengikut melebihi 10,000 orang.

"Difahamkan suspek yang mengikuti kursus kecantikan di sebuah Pusat Giat Mara mempunyai asas untuk melakukan suntikan dan dia telah menjalankan perkhidmatan suntikan kecantikan tidak berdaftar itu secara bergerak dari satu tempat ke satu tempat seperti Kedah, Perak, Kuala Lumpur, Johor dan Kuantan untuk mengaburi mata pihak berkuasa.

"Modus operandinya ialah meminta bakal pelanggan yang biasanya terdiri daripada individu obses kecantikan membayar wang pendahuluan secara pindahan secara talian sebelum melangsaikan pembayaran penuh secara tunai sewaktu temujanji," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini. - Kosmo! Online

No comments:

Post a Comment