Translate

Friday, June 26, 2015

Airbus jalankan latihan selenggara helikopter di UniKL-MIAT


MUNICH, JERMAN - Syarikat pengeluar helikopter terkemuka dunia, Airbus Helicopter bakal menerima tauliah untuk menjalankan latihan penyelenggaraan dan pengendalian helikopter model EC725 di Universiti Kuala Lumpur-Institut Teknologi Penerbangan Malaysia (Unikl-MIAT).

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, latihan penyelenggara dan pengendalian badan dan enjin helikopter jenis tersebut secara teori dan praktikal itu sejajar dengan pembukaan kampus baru Unikl-MIAT di Subang, Selangor.

“Latihan daripada pakar Airbus Helicipter itu dapat memberi keyakinan kepada tenaga pengajar Unikl-MIAT menghadapi audit sebanyak dua kali setahun oleh Agensi Keselamatan Penerbangan Eropah (EASA) sebagai syarat untuk mendapat kelulusan pentauliahan.

“Pada masa sama, kerajaan juga memerlukan penyelenggaran yang intensif bagi memastikan helikopter EC725 milik negara berada dalam keadaan selamat digunakan,” katanya ketika melawat ibu pejabat Airbus Helicopters di Donuoworth dekat sini baru-baru ini.

Hadir sama Ketua Pengarah MARA, Datuk Ibrahim Ahmad, Pengerusi Kolej Universiti Agrosains Malaysia, Datuk Seri Wan Mohamad Zuki Mohammad dan Dekan Unikl-MIAT, Prof. Madya Dr. Mohd. Khir Harun.

Rombongan itu disambut oleh Ketua Hal Ehwal Eksport Kerajaan dan Awam Airbus Helicopters, Michael Rudolph.

No comments:

Post a Comment