Translate

Wednesday, June 24, 2015

Keganasan rumah tangga meningkat

Oleh MOHD. AZLI ADLAN


KUALA LUMPUR – Kes keganasan rumah tangga di negara ini didapati semakin meningkat dengan 4,807 kes dilaporkan kepada pihak berkuasa pada tahun lalu berbanding 3,053 kes pada 2013.
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata, walaupun me­nunjukkan peningkatan, kementerian meman­dangnya dengan positif kerana ia secara tidak langsung me­nunjukkan kepercayaan mangsa terhadap pihak berkuasa.
“Inisiatif berterusan kementerian seperti kempen tahunan antikeganasan wanita yang telah dilanjutkan selama 90 hari dan pembukaan Pusat Khidmat Krisis Sehenti telah berjaya menyedarkan lebih ramai mangsa untuk tampil membuat laporan,” katanya selepas melancarkan Laporan Keganasan Rumah Tangga 2015 dan Kempen Kesedaran Awam anjuran Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO) di sini semalam.

Turut hadir Ketua Pengarah Jabatan Pembangunan Wanita, Datuk Munirah Abdullah Bajanuddin dan Pengerusi Eksekutif WAO, Sumitra Visvanathan.

Rohani memberitahu, sebelumi ni, pihak berkuasa berhadapan masalah untuk menangani ks keganasan rumah tangga kerana kebanyakan mangsa enggan membuat laporan kerana malu dan terlalu menyanyangi suami serta keluarga.

Katanya, berdasarkan kajian, seramai sembilan peratus daripada wanita berkahwin di negara ini pernah mengalami penderaan fizikal dan mental daripada suami mereka.

"Lelaki yang mengasari isteri mereka merupakan pesakit jiwa. Mereka mengalami tekanan emosi kerana tidak mampu menanggung beban tanggungjawab terhadap keluarga," katanya.

No comments:

Post a Comment