Translate

Tuesday, March 10, 2015

SPRM tunggu laporan Ketua Audit Negara

SHAH ALAM - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak akan masuk campur dalam siasatan terhadap akaun 1Malaysia Developmet Berhad (1MDB) sehingga laporan Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC) dikeluarkan.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Abu Kassim Mohamed berkata, pihaknya akan menunggu laporan audit tersebut selesai sebelum membuat keputusan untuk menyiasat syarikat pembangunan strategik pembangunan milik penuh kerajaan itu berhubung dakwaan penyelewengan.

"Jika ada kes, PAC akan membawa (kes) kepada SPRM,", katanya sebagai mengulas perkembangan isu 1MDB kepada pemberita di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer Sdn. Bhd. (Puspakom) Shah Alam, Seksyen 28 di sini semalam.

Hadir sama Pengarah Urusan Kumpulan DRB-Hicom Berhad, Tan Sri Mohd. Khamil Jamil,  Ketua Pegawai Eksekutif Puspakom, Mohammed Shukor Ismail dan Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) SPRM, Datuk Mustafar Ali.

Abu Kassim diminta mengulas isu 1MDB ekoran arahan Perdana Menteri pada Rabu lalu agar Ketua Audit Negara mengesahkan secara bebas akaun firma milik kerajaan itu sebelum menyerahkannya untuk pemeriksaan telus keapd PAC yang bersifat bipartisan sepenuhnya dan mencerminkan komposisi Parlimen.

Kosmo! semalam melaporkan semua ketua bahagian UMNO di seluruh negara berpuas hati dengan penjelasan Najib yang juga presiden parti itu mengenai isu 1MDB.

No comments:

Post a Comment