Translate

Monday, November 17, 2014

MAIS pulangkan Bible Melayu

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SHAH ALAM - Setekah hampir 11 bulan berlarutan, isu rampasan Bible versi bahasa Melayu oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) pada awal Januari lalu berakhir apabila sebanyak 351 naskhah kitab itu dipulangkan semula kepada Persatuan Bible Malaysia (PBM) semalam.

Naskhah kitab penganut Kristian itu diserahkan melalui Persatuan Gereja-Gereja Sarawak (ACS).

Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) yang sebelum ini mempertahankan tindakan rampasan kitab tersebut mengambil keputusan memulangkan kitab berkenaan atas titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sebagai satu langkah penyelesaian terbaik bagi isu itu.

Pengerusi MAIS, Datuk Mohammad Adzib Mohd. Isa berkata, pihaknya telah menyerahkan Bible tersebut kepada Pengerusi ACS, Datuk Bolly Lapok sewaktu kunjungan hormat Ketua Biskop itu menghadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah di Istana Alam Shah, Klang dekat sini.

"Selepas pihak pendakwaan memutuskan tiada sebarang pendakwaan terhadap mana-mana pihak dalam kes rampas Bible terbabit, tiada rujukan dibuat ke mahkamah berhubung pemulangan kitab itu.

"Selepas berunding dengan Majis Dewan Diraja Selangor, Sultan Sharafuddin Idris telah mengarahkan MAIS agarmelupuskan Bible berkenaan dengan memulangkannya kepada ACS," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Penyerahan Bible tersebut disaksikan Sultan Sharafuddin Idris dan Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali.

Turut hadir Mufti Selangor, Datuk Mohd. Tamyes Abd. Wahid, Setiusaha Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Mohammed Khusrin Munawi, Setiausaha Agung ACS, Ambrose Linang dan Setiausaha Agung Majlis Gereja Malaysia, Dr. Herman Shastri serta Pengerusi PBM, Lee Min Choon.

Sementara itu, Mohammad Adzib memberitahu, MAIS telah mengenakan syarat kepada ACS agar Bible versi bahasa Melayu dan bahasa Iban mengandungi kalimah Allah yang dipulangkan itu hanya untuk kegunaan penganut Kristian di Sarawak.

Tegas beliau, kitab itu juga tidak boleh diedarkan di Selangor terutama dikalangan individu beragama Islam selaras dengan Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan di Kalangan Orang Islam) 1988.

Pada 2 Januari lalu, JAIS menyerbu pejabat PBM di Damansara Kim, Petaling Jaya dan merampas kira-kira 300 naskhah Bible dalam bahasa Melayu dan Iban sebagai langkah menyekat penggunaan kalimah Allah di dalam Bible yang didakwa bercanggah dengan enakmen itu.

No comments:

Post a Comment