Translate

Saturday, November 8, 2014

Dapat RM76,835 kes saman JPJ

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SHAH ALAM – Trauma seorang peniaga yang ditahan polis sebelum disumbat ke dalam lokap kerana dituduh memiliki kereta curi yang dibelinya dalam satu lelongan oleh sebuah agensi kerajaan akhirnya mendapat ke­adilan setimpal apabila dia dibayar ganti rugi sebanyak RM76,835 semalam.

Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi, Datuk Rozana Ali Yusuff memutuskan demikian selepas mendapati kecuai­an Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menjadi punca Mohd. Iskandar Idris, 32, ditahan polis pada 14 September 2009 atas tuduhan memiliki kenderaan curi yang dibelinya dalam satu lelongan di JPJ Selangor, Padang Jawa dekat sini enam tahun lalu.

Selain Ketua Pengarah JPJ sebagai defendan ke­dua, bekas Penolong Pengarah JPJ cawangan Selangor, Adenan Md. Isa dan Kerajaan Malaysia masing-ma­sing dinamakan sebagai defendan pertama dan ketiga.




Rozana memerintahkan ketiga-tiga defendan membayar ganti rugi khas sebanyak RM11,835, ganti rugi am (RM50,000) dan kos (RM15,000) kepada Mohd. Iskandar yang me­rupakan seorang pelakon tambahan.

Mohd. Iskandar yang diwakili peguam Datuk Mohd. Hakimi Ab. Kadir memfailkan tuntutan saman tersebut terhadap JPJ dan dua defendan lain pada 13 September 2012.


Berdasarkan penya­taan tuntutan, plaintif telah membeli sebuah kereta jenis Perodua Kancil (EX) bernombor pendaftaran CAV4198 pada harga RM1,250 dalam jualan lelongan awam yang diadakan di JPJ cawangan Selangor pada 31 Oktober 2008.

Dia bagaimanapun telah ditahan polis ketika sedang berniaga minuman di Bazar Ramadan Taman Medan, Petaling Jaya atas tuduhan memiliki kenderaan curi.

Walaupun Mohd. Iskandar memaklumkan kepada anggota polis terlibat bahawa kereta tersebut dibeli daripada JPJ, beliau tetap ditangkap di khalayak ramai dalam keadaan kedua-duanya tangan digari dan dibawa ke Balai Polis Taman Sea, Petaling Jaya untuk disoal siasat.

Sewaktu disoal siasat, plaintif mengetahui kereta tersebut dilaporkan hilang di kawasan tempat letak kereta di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia, Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur pada tahun 2001.


Walaupun telah dibebaskan daripada tuduhan tersebut tidak lama kemudian, Mohd. Iskandar mendakwa maruahnya telah tercemar kerana penahanan tersebut dan terpaksa menanggung trauma bermalam di dalam lokap selain dipandang serong oleh masyarakat dan penerbit drama serta filem sehingga menjejaskan punca pendapatannya.

No comments:

Post a Comment