Translate

Friday, November 7, 2014

Bekas kapten kapal dipenjara

Oleh AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SHAH ALAM – Seorang bekas kapten kapal dijatuhi hukuman penjara lapan tahun kerana menyebabkan kematian seorang dukun yang maut ditembak di Kota Damansara, Petaling Jaya tahun lalu.
Hakim Datuk Wan Arfah Wan Ibrahim memerintahkan tertuduh, Shahrunizam Salleh, 44, dari Bandar Kinrara, Puchong menjalani hukuman penjara dari tempoh dia ditangkap iaitu pada 8 Januari 2013.
Shahrunizam mengaku bersalah menyebabkan kematian Asli Hamid, 44, di Jalan Pekaka 8/1 Seksyen 8, Kota Damansara pada pukul 9.05 malam, 4 Januari 2013.
Berdasarkan fakta kes, Shahrunizam dan isterinya yang menaiki sebuah kereta jenis Audi A4 telah berjanji untuk bertemu dengan Asli pada malam kejadian setelah mengetahui wanita itu masih menjalin hubungan sulit dengan mangsa.
Sebaik Asli tiba dengan menunggang sebuah motosikal jenis Modenas CT100, tertuduh yang duduk di tempat duduk belakang kereta telah menembak mangsa dengan pistol.
Tiga daripada empat das tembakan yang dilepaskan mengenai dada, rusuk kiri dan tangan kanan dukun tersebut.
Sementara itu peguam bela Shahrunizam, Datuk Haniff Hashim dalam rayuannya memberitahu, mangsa merupakan rakan baik tertuduh yang juga pernah mengubati bapanya.
Beliau berkata, anak guamnya juga banyak membantu Asli dari segi kewangan memandangkan mangsa tidak mempunyai pekerjaan tetap.
“Namun kepercayaan itu dikhianati apabila mangsa menjalin hubungan intim dengan isteri Shahrunizam dan ia dikesan menerusi rakaman kamera televisyen litar tertutup yang dipasang tertuduh secara rahsia di rumahnya.
“Anak guam saya yang kecewa maruah keluarga tercemar telah hilang pertimbangan hingga mendorong dia melakukan perbuatan yang menyebabkan kematian mangsa,” katanya kepada mahkamah.
Kosmo! 6 Januari 2013 melaporkan seorang lelaki dipercayai seorang dukun dari Kelantan yang baru tiba di ibu negara untuk mencari pekerjaan maut akibat ditembak dari jarak dekat ketika sedang menunggang motosikal.

No comments:

Post a Comment