Translate

Tuesday, November 4, 2014

Peniaga mohon maaf fitnah pegawai polis

SHAH ALAM - Perjuangan lebih lapan tahun seorang pegawai polis untuk membersihkan namanya daripada tuduhan fitnah berakhir apabila defendan memohon maaf secara terbuka di Mahkamah Tinggi di sini semalam.

Tan Kim Kee, 60, membacakan permohonan maaf kepada Asisten Komisioner Carleel Mohd. Effendi, 57, di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman, Lim Chong Kong.

Defendan yang merupakan seorang peniaga menyesali perbuatannya menghantar surat didakwa berunsur fitnah terhadap Carleel kononnya plaintif telah menyalah guna kuasanya dalam penyiasatan satu kes penipuan di Klang dekat sini pada 10 April 2006.

Dia yang diwakili peguam, M. Manoharan mengakui dakwaan dibuatnya terhadap Carleel yang ketika itu Timbalan Ketua JSJK Ibu Pejabat Polis Kontijen (IPK) Selangor berpangkat Superintendan tidak mempunyai asas kukuh.

Berikutan pemohonan maaf Kim Kee tersebut, plaintif diwakili peguam, Datuk M. Selva menarik balik tuntutan samannya yang telah difailkan pada 26 Ogos 2006.

Carleel yang kini Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah dan Risikan Operasi IPK Sabah kemudiannya telah meminta defendan agar pampasan RM500 dipersetujui didermakan kepada sebuah masjid di Kota Kinabalu.

Terdahulu, Kim Kee telah menghantar surat yang didakwa memfitnah plaintif berkenaan kepada Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman pada masa itu, Datuk Hairuddin Mohamad dan salinannya turut diterima Ketua Polis Negara iaitu Tan Sri Bakri Omar.

Berikutan tersebut, Carleel telah memfailkan saman fitnah menuntut ganti rugi am dan ganti rugi serius berjumlah RM2 juta terhadap Kim Kee pada 24 Ogos 2006.

Plaintif mendakwa tindakan defendan menulis surat yang didakwa berunsur fitnah berkenaan telah menyebabkan beliau disiasat oleh Lembaga Disiplin Polis Diraja Malaysia (PDRM) selain merosakkan rekod perkhidmatannya di pasukan keselamatan itu selama 31 tahun.

Dalam pada itu, Carleel yang ditemui berkata, tindakannya memfailkan saman sebelum ini bukan kerana wang tetapi mahu membersihkan nama baik yang tercemar akibat dakwaan plaintif.

No comments:

Post a Comment