Translate

Wednesday, June 17, 2009

Projek Seri Iskandar wujud - Saksi

IPOH - Mahkamah Sesyen di sini diberitahu projek pembangunan tanah seluas 36.45 hektar di Seri Iskandar wujud dan pernah dibincangkan pada Mesyuarat Penuh Bulanan Majlis Daerah Perak Tengah (MDPT).

Saksi ketiga pendakwa, Setiausaha MDPT, Borhan Abdul Halim berkata, dua tertuduh iaitu Usaili Alias dan Zul Hassan yang merupakan bekas ahli majlis pihak berkuasa tempatan (PBT) itu turut menghadiri mesyuarat penuh bulanan ketika cadangan projek itu dibincangkan pada 29 Julai 2008.

"Minit mesyuarat merekodkan Sino Land Development Sdn. Bhd. yang berminat membangunkan projek itu telah memberikan maklumat diperlukan.

"Namun pada ketika itu projek itu masih di peringkat cadangan dan sehingga kini ia belum diluluskan,"kata beliau.

Borhan berkata demikian dalam perbicaraan hari kedua berhubung kes rasuah berkaitan projek pembangunan bernilai RM180 juta di Seri Iskandar membabitkan dua bekas Exco, Kapten (B) Mohd. Osman Jailu yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Changkat Jering dan ADUN Behrang, Jamaluddin Mohd. Radzi, Usaili, Zul dan dua yang lain.

Beliau yang berkhidmat sebagai Setiausaha MDPT sejak April 2008 memberitahu, pada ketika itu Usaili juga berperanan sebagai Ahli Jawatan Kuasa Projek Penswastaan dan Usahasama, Lembaga Tender dan Sebut Harga serta Lembaga Lantikan, Tata Tertib dan Kenaikan Pangkat PBT berkenaan.

Sementara itu Zul pula diberi amanah oleh MDPT sebagai Ahli Jawatan Kuasa Pelesenan, Kebersihan, Keindahan Bandar dan Infrastruktur, Lalu Lintas dan Pembangunan.

"Saya telah menyerahkan salinan pelan pembangunan tanah berkenaan kepada Usaili setelah diminta tertuduh," katanya yang turut memberitahu tidak mempunyai bukti menyokong keterangannya itu.

Hakim Azhaniz Teh Azman Teh menangguhkan perbicaraan pada 28 dan 29 September depan selepas Borhan selesai memberikan keterangannya.

No comments:

Post a Comment