Translate

Thursday, June 25, 2009

Tanah kurnia terbiar ditarik balik

MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Kecewa dengan lambakan tanah terbiar di rancangan penempatan tersusun (RPT) di bandar raya ini, Majlis Bandaraya Ipoh mencadangkan kerajaan negeri Perak supaya menarik balik statusnya.

Datuk Bandar Ipoh, Datuk Roshidi Hashim berkata, pihaknya mendapati terdapat ribuan tanah kurnia terbiar dan bersemak-samun di seluruh bandar raya ini termasuk kira-kira 200 lot di Kampung Tersusun Sengat, Simpang Pulai di sini.

"Sepatutnya tanah kurnia terbabit didirikan rumah seperti pemberian tanah RPT tetapi banyak yang ditinggalkan tanpa selenggara selama bertahun-tahun, malah ada yang sampai 10 tahun.

"MBI banyak dapat aduan tanah yang tidak terurus dan bersemak-samun itu memberi masalah kepada penduduk setempat. Selain merosakkan pemandangan, ia menjadi sarang pembiakan nyamuk aedes dan haiwan berbisa seperti ular, kala jengking dan lipan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri mesyuarat dengan penduduk Kampung Tersusun Sengat yang turut dihadiri Ketua Kampungnya, Buyung Silin, 72, di sini semalam.

Roshidi berkata, sikap lepas tangan pemilik tanah terbiar juga menyebabkan MBI kerap kali terpaksa menanggung beban mengambil tanggungjawab membersihkan kawasan terbabit.

Beliau berkata, langkah tersebut sebenarnya merugikan kerana peruntukan mengupah kontraktor membersihkan tanah tersebut merupakan hasil cukai taksiran orang awam.

"Nak dapat balik kos selenggara tanah terbiar itu dari pemilik memang susah. Ia tidak adil untuk penduduk Ipoh lain, MBI boleh keluarkan kompaun RM250 tapi ia kurang berkesan.

"Sehubungan itu saya cadangkan kerajaan negeri tarik balik status tanah terbabit dan beri kepada individu yang lebih memerlukan serta bertanggungjawab," katanya.

No comments:

Post a Comment