Translate

Friday, June 12, 2009

Perak gempur habis-habisan

Kafe siber ingkar peraturan, benar kanak-kanak 12 tahun masuk selepas 6 petang


MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Semua kafe siber di seluruh Perak yang melanggar peraturan dengan membenarkan kanak-kanak bawah 12 tahun memasuki premis itu selepas 6 petang akan digempur dalam satu operasi besar-besaran tidak lama lagi.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan Awam negeri, Datuk Dr. Mah Hang Soon berkata, kerajaan negeri telah mengeluarkan arahan operasi itu kepada semua pihak berkuasa tempatan (PBT).

"Walaupun kerajaan negeri menetapkan kanak-kanak bawah 12 tahun tidak dibenarkan mengunjungi kafe siber selepas 6 petang sejak akhir tahun lalu, banyak pengusaha premis itu didapati ingkar.

"Ada juga yang membenarkan kanak-kanak melepak di kafe siber sehingga lewat malam. Tindakan itu amat dikesali kerana ia bakal menjadi pencetus kepada masalah sosial," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Hang Soon berkata, segelintir pengusaha kafe siber itu juga dikesan melanggar peraturan beroperasi sehingga 12 tengah malam dengan membuka premis sehingga 3 pagi.

Katanya, kes melanggar peraturan itu didapati agak ketara di Ipoh, Manjung dan Taiping.
"Kita tak mahu generasi muda menjadi leka dan membazir wang bermain permainan video serta melayari laman web tidak berfaedah di kafe siber," katanya.

Dalam perkembangan lain, Hang Soon berkata, ahli majlis PBT di Perak yang gagal hadir mesyuarat bulanan sebanyak tiga kali tanpa alasan munasabah akan dipecat serta-merta.
Katanya, ketetapan itu bertujuan memastikan individu yang komited dan berminat untuk berbakti kepada rakyat sahaja akan diberi amanah memegang jawatan ahli majlis PBT.

"Semua ahli majlis PBT di negeri ini juga darahkan supaya lebih kerap turun padang dengan mematuhi jadual yang di tetapkan. Saya juga akan turut bersama-sama mereka," katanya.

No comments:

Post a Comment