Translate

Monday, June 8, 2009

Hasil tani Perak ke Bahrain

IPOH - Produk makanan dan pertanian Perak dijangka mendapat pasaran meluas di Asia Barat khususnya Bahrain tidak lama lagi.

Pengerusi Dewan Perniagaan dan Industri Bahrain (BCCI), Dr. Esam Fakhro berkata, rancangan itu mampu direalisasikan berdasarkan keyakinannya terhadap hasil tani keluaran tempatan setelah melakukan lawatan kerja selama dua hari di negeri ini yang berakhir semalam.

"Potensinya besar bukan sahaja di Bahrain tetapi kami juga bersedia menjadi hab pemasaran produk berkenaan untuk dipasarkan ke Asia Barat dan Afrika Utara yang merupakan pengimport makanan terbesar dunia," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menandatangani memorandum persefahaman (MoU) berhubung jalinan perniagaan dengan Dewan Perniagaan dan Industri Cina Perak (PCCCI) yang diwakili Timbalan Presiden PCCCI, Liew Sew Yee di sini semalam.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir.

Dalam lawatan tersebut, Fakhro bersama 11 delegasinya turut dibawa melawat Terminal Makanan Negara (Teman) di Gopeng dekat sini oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama).

Sementara itu, Zambry berkata, kerajaan negeri sedang dalam perbincangan dengan Kuwait Finance House (KFH) untuk bekerjasama menubuhkan hab kewangan di Perak yang menawarkan perkhidmatan dinar emas.

"Fokus baru kita ialah menjadikan Perak sebagai hab kepada penggunaan dinar emas tetapi kita masih berbincang dengan KFH. ini satu instrumen kewangan baru untuk dunia, iaitu perspektif baru dalam ekonomi dan sistem kewangan berteraskan emas," katanya.

Beliau menjelaskan, pelaburan usahawan dari Bahrain di Perak sehingga kini bernilai RM860 juta dan mereka bercadang menambah pelaburan sebanyak RM600 juta lagi pada tahun ini atau tahun depan.

"Usahawan Bahrain melabur di Perak dalam industri pembinaan dan penyelengaraan kapal, pengeluaran produk berasaskan petroleum, farmaseutikal dan ternakan haiwan untuk pasaran eksport," katanya.

No comments:

Post a Comment