Translate

Tuesday, June 16, 2009

Pembangunan tanah bawah MB

IPOH - Mahkamah Sesyen di sini semalam diberitahu pembangunan tanah di Perak adalah di bawah portfolio Menteri Besar dan bukan portfolio dua bekas Exco Perak iaitu Kapten (B) Mohd. Osman Mohd. Jailu yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Changkat Jering dan Jamaluddin Mohd. Radzi (ADUN Behrang).

Saksi pertama pendakwa, Setiausaha Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) Perak, Abdullah Antong Sabri berkata, Mohd. Osman sebelum ini adalah Pengerusi Jawatan Kuasa Pelancongan, Pembangunan Insan dan Badan Bukan Kerajaan manakala Jamaluddin Pengerusi Jawatan Kuasa Pembangunan Usahawan, Koperasi, Pertanian dan Perdagangan.

Oleh itu, katanya semua fail pembangunan tanah mesti dilihat oleh Menteri Besar terlebih dahulu sebelum dibawa ke mesyuarat mingguan Exco untuk keputusan dan semua Exco terlibat untuk membuat keputusan bersama.

“Kertas mesyuarat mingguan pembangunan tanah seperti perumahan, industri dan projek berbentuk pembangunan tanah mesti dibawa dan diputuskan dalam mesyuarat itu oleh semua ahli Exco yang diwajibkan hadir dan terlibat secara bersama untuk membuat keputusan di dalam mesyuarat,” katanya.

Abdullah berkata demikian dalam perbicaraan hari pertama semalam berhubung kes rasuah berkaitan projek pembangunan bernilai RM180 juta di Seri Iskandar membabitkan dua bekas ahli Exco berkenaan dan empat yang lain.

Abdullah yang juga Setiausaha Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak berkata, semakan beliau menunjukkan tidak ada kertas kerja pembangunan tanah di Seri Iskandar telah dibawa ke mesyuarat Exco untuk keputusan pada tahun lepas.

Beliau bersetuju dengan saranan peguam Abdul Roni Rahman yang mewakili Mohd. Osman dan Jamaluddin bahawa oleh kerana tidak ada kertas cadangan bagi pembangunan di kawasan tersebut maka perkara itu tidak pernah dibincangkan di dalam mesyuarat mingguan Exco mahupun di peringkat pentadbir tanah dan pejabat Pengarah Tanah dan Galian (PTG) Negeri Perak.

Sementara itu, saksi kedua pendakwa, Pengurus Sumber Manusia Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) Sabariah Abdul Manan ketika disoal Mohammad Jazamuddin berkata, tugas Juruteknik PKNP, Ruslan Sahat adalah memantau kerja-kerja di tapak pembinaan termasuk kerja-kerja infrastruktur, sistem pembetungan, kerja cerucuk dan konkrit, pemeriksaan bahan binaan dan mendokumentasi dokumen kontrak.

Sabariah yang disoal balas oleh Abdul Roni bersetuju bahawa sebagai Juruteknik PKNP, Ruslan tidak mempunyai kuasa untuk membuat keputusan berhubung pembangunan tanah di Perak.

Hakim Azhaniz Teh Azman Teh menangguhkan perbicaraan ke hari ini selepas Sabariah selesai memberikan keterangannya.

Mohd. Osman, 58; Jamaluddin, 53; Ruslan, 47; dan dua orang lagi iaitu bekas ADUN Bota daripada PKR Usaili Alias, 57; dan bekas Ahli Majlis Daerah Perak Tengah, Zul Hassan, 46; didakwa melakukan kesalahan rasuah itu antara 14 hingga 19 Ogos tahun lepas.

Turut dituduh terlibat dalam kes rasuah itu ialah ahli perniagaan Fairul Azrim Ismail, 30.

No comments:

Post a Comment