Translate

Thursday, June 11, 2009

Manjung hab pengeluaran bijih besi

IPOH - Daerah Manjung akan menjadi hab pengeluar dan pengedaran produk bijih besi antara yang terbesar di Asia dalam masa terdekat ini.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, kerajaan negeri kini dalam peringkat terakhir untuk memeterai perjanjian kerjasama menubuhkan pusat berkenaan dengan sebuah firma pengeluaran produk bijih besi yang berpengkalan di Brazil.

"Pusat berkenaan akan dibina di atas sebidang tanah seluas 526.5 hektar di Manjung dan ia melibatkan pelaburan kira-kira RM9 billion.

"Kerajaan negeri menjangkakan sekurang-sekurang 1,800 peluang pekerjaan ditawarkan selain mewujudkan beberapa industri hiliran berasaskan produk bijih besi di kawasan terbabit," katanya.

Beliau berkata demikian selepas pertemuan dengan delegasi firma terbabit yang turut dihadiri Ketua Pegawai Eksekutif Invest Perak, Muhammad Hafni Othman di Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini semalam.

Zambry berkata, pusat pengeluaran dan pengedaran produk bijih besi tersebut merupakan yang kedua terbesar milik firma multinasional itu selepas di negara asalnya.

Tambahnya, pusat terbabit mesra alam dan mempunyai kawasan zon menampan seluas kira-kira 175 hektar daripada penempatan awam.

Menurutnya, pelabur berkenaan berminat melabur di Manjung kerana kedudukan yang strategik.

No comments:

Post a Comment