Translate

Tuesday, November 19, 2013

Restoran 'nasi ganja' kembali beroperasi

IPOH -  Restoran   Nasi  Kandar Ayam Merah atau lebih dikenali sebagai ' nasi   ganja ' di Jalan Yang Kalsom di sini beroperasi semula semalam selepas ditutup selama tiga hari setelah gagal memenuhi piawai kebersihan yang ditetapkan Jabatan Kesihatan Negeri Perak.

Pengurusnya, Nihmatullah Syed Mustafa, 49, berkata, kebenaran membuka semula  restoran  yang sering mendapat tumpuan ramai itu diberikan selepas Jabatan Kesihatan Negeri berpuas hati dengan penambahbaikan yang dilakukan pihaknya.

"Sejak diarah tutup sementara pada Khamis lalu, kami telah membersih dan mengubah suai dapur  restoran  melibatkan penggantian peti ais, membaik pulih jubin lantai dan mengecat premis yang dianggarkan menelan belanja lebih RM10,000.

"Pegawai Jabatan Kesihatan Negeri yang memeriksa premis kami pada pukul 11.30 pagi, Sabtu lalu telah berpuas hati dengan tahap kebersihan dan membenarkan  restoran  ini beroperasi semula mulai hari ini (semalam)," katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

Tinjauan Kosmo! mendapati kesemua 16 pekerja  Restoran   Nasi  Kandar Ayam Merah tersebut memakai pakaian dan apron baharu sempena pembukaan semula premis itu semalam.
Nihmatullah memberitahu, dianggarkan hampir 2,000 pelanggan menjamu selera seawal pukul 9.30 pagi pada hari pertama  restoran  yang telah 55 tahun beroperasi itu dibuka semula semalam.

Begitupun, beliau berkata, ia merupakan kemerosotan hampir 40 peratus berbanding sambutan yang diterima sebelum kontroversi yang menimpa restorannya Khamis lalu.

"Kami turut kerugian hampir RM10,000 akibat kehilangan pelanggan tetap berikutan arahan penutupan operasi sementara oleh Jabatan Kesihatan negeri," katanya.

Dalam pada itu, Nihmatullah berkata, beliau tidak akan mengambil tindakan perundangan terhadap Ze Aida dan bersedia memaafkan wanita itu biarpun  restoran  teruk menerima tempias daripada status yang dimuat naik graduan menganggur tersebut di laman sosial, Facebook.

No comments:

Post a Comment