Translate

Monday, May 27, 2024

Pemantauan aktiviti pelancongan diketatkan

KUALA TERENGGANU - Kerajaan negeri Terengganu akan meningkatkan pemantauan terhadap aktiviti  semua destinasi pelancongan di negeri ini rentetan pelanggaran garis panduan dilakukan sebuah resort terkenal yang menganjurkan Pesta Aloha di Pulau Lang Tengah, Setiu pada Isnin lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesihatan Terengganu, Datuk Wan Sukairi Wan Abdullah berkata, pemantauan itu bagi memastikan semua aktiviti pelancongan terutama pada musim cuti persekolahan bermula semalam benar-benar mematuhi Garis Panduan Hiburan, Persembahan Kebudayaan, Pelancongan dan Sukan Terengganu 2020.

"Saya telah mengarahkan semua pihak berkuasa tempatan (PBT) untuk memantau semua resort dan hotel di negeri ini agar sentiasa mematuhi garis panduan ditetapkan.

"Kita tidak mahu aktiviti yang tidak menetapi syariah Islam dan mencemarkan imej negeri berulang lagi," katanya di sini semalam.

Wan Sukairi berkata, kerajaan negeri menunjukkan ketegasan dengan mengenakan kompaun maksium RM25,000 terhadap penganjur Pesta Aloha kelmarin.

Tambah beliau, tindakan penguatkuasaan juga diambil segera iaitu dua hari bekerja selepas penganjuran program terbabit tular di media sosial.

"Kerajaan negeri juga tidak menolak kemungkinan mengkaji agar had maksimum denda yang kini cuma RM25,000 dinaikkan lagi," katanya.

No comments:

Post a Comment