Translate

Tuesday, May 14, 2024

Hadis 40 Imam Al-Nawawi diajar di tabika Kemas

 

  • Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA NERUS – Himpunan hadis 40 Imam Al-Nawawi akan dimasukkan dalam silibus pengajaran taman bimbingan kanak-kanak (tabika) Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) di seluruh negara mulai pertengahan tahun ini.

Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara), Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dasuki berkata, pengajaran kepada murid tabika Kemas beragama Islam berkenaan akan menggunakan buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang ringkas dan mudah difahami.

“Kemas yang merupakan agensi Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah telah menjalin kerjasama dengan DBP untuk memperluas pengajaran hadis 40 Imam Al-Nawawi yang sebelum ini di peringkat sekolah ke pra sekolah pula.

“Inisiatif ini sejajar dengan hasrat Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim agar memulakan pemahaman himpunan hadis Imam Al-Nawawi dari peringkat awal lagi bagi membentuk pembinaan peribadi, sahsiah dan akhlak umat Islam negara ini,” katanya selepas melancarkan buku tersebut di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) di sini semalam.

Asyraf Wajdi berkata, pada peringkat awal, pengajaran himpunan hadis 40 Imam Al-Nawawi itu akan diajar di 4,145 tabika pra tahfiz kelolaan Kemas bermula bulan Jun depan.

Tambah beliau, ia melibatkan hampir 80,000 murid tabika Kemas di seluruh negara

“Pengajaran hadis 40 Imam Nawawi tersebut akan diperluaskan ke semua 10,840 tabika Kemas seluruh negara secara berperingkat selepas itu.

“Sebelum itu, guru-guru Kemas akan menjalani latihan modul pengajaran silibus baharu berkenaan pada masa terdekat,” katanya.

Asyraf Wajdi berkata, himpunan hadis 40 Imam Al-Nawawi terbabit akan diajar secara santai agar mudah difahami murid tabika Kemas berkenaan. – KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment