Translate

Tuesday, April 28, 2015

Nepal terletak dalam kawasan berisiko dilanda gempa

KUALA LUMPUR - Kedudukan Nepal yang terletak dalam kawasan lingkaran api darat menyebabkan negara itu terdedah dengan kejadian gempa bumi seperti yang melanda kelmarin.
Pakar Geologi, Prof. Datuk Ibrahim Komoo berkata, selain Nepal, beberapa negara lain yang berada dalam lingkaran Banjaran Himalaya seperti India, Pakistan, Tibet dan Bhutan turut berisiko untuk mengalami kejadian sama.

Beliau menerangkan lingkaran api darat ialah kawasan yang berisiko dilanda gempa bumi akibat pergerakan kepingan benua atau juga dikenali sebagai lingkaran pergunungan aktif.

Lingkaran api laut pula merupakan kawasan aktif gempa bumi disebabkan pergeseran antara plat-plat laut. Lingkaran laut meliputi kawasan Lautan Pasifik sejauh 40,000 kilometer dari Chile yang terletak di benua Amerika Selatan sehingga New Zealand.

"Banjaran Himalaya yang merupakan banjaran terpanjang dan tertinggi di dunia merupakan kawasan pergunungan aktif dan pergerakan antara benua India dan China sentiasa berlaku.

"Kawasan pergunungan yang aktif dan berlaku pergerakan antara dua kepingan benua itu adalah punca kejadian gempa bumi kuat di Nepal," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.
Menurut beliau, selepas gempa bumi bermagnitud 7.9 yang berpusat 68 kilometer ke timur bandar pelancongan Pokhara pada kedalaman 15 kilometer di bawah itu berlaku sekurang-kurangnya 60 gempa bumi susulan direkodkan.

Gempa bumi pada pukul 2.56 petang (waktu Malaysia) di Nepal itu turut menyebabkan kira-kira 1,000 pendaki Gunung Everet terperangkap.

Gempa kelmarin merupakan yang kedua terburuk di Nepal selepas gegaran bermagnitud 8.2 dan seramai 16,000 nyawa terkorban berlaku pada 15 Januari 1934.

 Negara itu juga pernah dilanda gempa bumi kuat bermagnitud antara 6.5 hingga 6.9 pada tahun 1980, 1988 dan 2011 dengan jumlah kematian bagi setiap kejadian itu antara 16 sehingga 1,000 orang.

No comments:

Post a Comment