Translate

Tuesday, April 28, 2015

LRK platform cungkil kreativiti pelajar

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM dan AZLI ADLAN
berita@kosmo.com.my

CYBERJAYA - Dunia tanpa sempadan menjadikan kandungan media digital menjadi salah satu medium utama pilihan orang ramai dalam memperoleh pelbagai maklumat di hujung jari mereka.

Bahkan, perkembangan pesat dunia kandungan digital yang dikecapi hari ini membuka luas pelbagai cabang dan peluang pekerjaan kepada orang ramai.      

Menyedari perkembangan dan potensi dunia digital, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) telah mengadakan pertandingan Liga Remaja Kreatif (LRK) sejak tahun 2010 untuk melahirkan bakat-bakat baharu dalam industri kandungan tempatan.  
Pengarah Jabatan Pembangunan Kandungan dan Aplikasi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), Laurel Tan Bee Hiong berkata, tema untuk pertandingan tahun ini ialah Inovasi Jalur Lebar – Gaya Hidup Digital Malaysia.

"Pertandingan yang dibuka khusus kepada para pelajar sekolah menengah di seluruh negara bertujuan untuk memberi pendedahan kepada para pelajar di negara ini berhubung pembangunan kandungan digital tempatan.

"Melalui pertandingan ini, kita dapat mendidik para pelajar berhubung asas kemahiran dan produksi dalam penceritaan serta peralatan yang digunakan industri pembangunan kandungan digital.

"Selain itu, ia dapat memupuk minat dan kreativiti para pelajar dalam bidang pembangunan kandungan digital tempatan sekali gus menjadi platform terbaik mengasah serta mencungkil bakat terpendam mereka," katanya.
Pertandingan pada tahun ini dibahagikan kepada empat kategori iaitu Video, Aplikasi Mudah Alih, Portal Internet, Raspberry Pi dan Arduino dalam merancakkan pembangunan kandungan tempatan di peringkat negeri serta Kebangsaan.

"Pada tahun 2015 ini, terdapat kategori baharu diperkenalkan iaitu Raspberry Pi dan Arduino untuk merancakkan lagi penyertaan para pelajar yang menunjukkan peningkatan saban tahun.

"Kita menyasarkan seramai 5,000 peserta bakal mengambil bahagian dalam pertandingan kali ini. Para peserta boleh mendapatkan borang penyertaan di laman sesawang http://lrk.mcmc.gov.my sebelum tarikh tutup pada 30 April ini," ujarnya.

LRK 2015 dianjurkan oleh MCMC dengan kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Jabatan Penyiaran Malaysia (RTM), Telekom Malaysia dan Media Prima Digital.

No comments:

Post a Comment