Translate

Saturday, April 11, 2015

Proses teknikal lewatkan pembinaan Uptown Shah Alam

SHAH ALAM - Kerajaan negeri Selangor memberi jaminan projek pembangunan bangunan baharu untuk peniaga Kompleks Muhibbah atau lebih popular sebagai Uptown Shah Alam di Seksyen 24 di sini yang terjejas akibat kebakaran 15 Oktober tahun lalu akan siap sepenuhnya 15 Mei depan.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Generasi Muda, Sukan, Kebudayaan dan Pembangunan Usahawan negeri, Amirudin Shari memberi alasan kelewatan menyiapkan bangunan yang sepatutnya sudah boleh diduduki 2 Februari lalu itu disebabkan oleh masalah teknikal.

"Kerja-kerja pembinaan sudah bermula pada Januari lalu namun ia terpaksa dihentikan sementara kerana menunggu  beberapa bahan binaan yang masih belum sampai.

"Selain itu, kelewatan juga disebabkan bagi memenuhi permohonan persatuan peniaga (Uptown Shah Alam) yang mahu  beberapa kemudahan tambahan turut dibina  di dalam bangunan baru itu demi keselesaan pengunjung," katanya ketika ditemui di lobi Dewan Undangan Negeri Selangor di sini semalam.

Berikutan itu, Amirudin menjelaskan pelan pembinaan baru dipaksa dilakukan oleh syarikat perunding yang dilantik pemaju, Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan ia mengambil masa untuk disiapkan.

Beliau berkata, rombakan pelan itu telah dilakukan secara berhati-hati bagi memastikan ia menetapi spesifikasi keselamatan yang digariskan pihak berkuasa.

Kosmo! semalam melaporkan 189 peniaga Uptown Shah Alam mendesak kerajaan negeri Selangor menyiapkan bangunan baru yang dibina di atas tapak asal Blok B Kompleks Muhibbah yang terbakar setengah tahun lalu seperti dijanjikan sebelum ini.

Setakat ini, premis setingkat yang akan menempatkan 189 lot perniagaan itu cuma 10 peratus siap selain kerja-kerja pembinaan pula sudah dihentikan sejak tiga minggu lalu.

Kawasan niaga baharu ini terletak di dalam tapak kompleks yang terbakar.

No comments:

Post a Comment