Translate

Friday, February 27, 2015

Air kolam bekas lombong selamat diguna

SHAH ALAM - Kerajaan negeri Selangor memberi jaminan sumber air mentah yang dipam dari kolam bekas lombong di Bestari Jaya, Kuala Selangor selamat dan mematuhi piawaian ditetapkan Kementerian Kesihatan.
Pengerusi Jawatankuasa Tetap Insfrastruktur, Kemudahan Awam, Permodenan Pertanian dan Industri Asas Tani, Zaidy Abdul Talib berkata, analisa pensampelan oleh Jabatan Kesihatan negeri secara berkala mendapati kualiti air di sumber kolam alternatif itu mematuhi parameter disyorkan Garis Panduan Kualiti Air Minum Kebangsaan.

"Tiga peringkat pemantauan kualiti air telah dilakukan iaitu di kolam alternatif, sungai dan muka sauk dan Loji Rawatan Air (LRA) dan pensampelan terakhir dilakukan pada 18 Februari lalu.

"Keputusan-keputusan analisa pensampelan air tersebut juga telah dimuatnaik pada portal Lembaga Urus Air Selangor (LUAS)," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Dalam perkembangan sama, beliau memberitahu, sebanyak 700 juta liter sehari (JHL) telah dipam dari kolam alternatif tersebut oleh LUAS sejak 2 Februari lalu sebagai persiapan menghadapi musim kemarau yang dijangka tiba tidak lama lagi.

"Pada masa sama, pelepasan air di Empangan Sungai Selangor dilakukan hanya tiga kali sehari bagi mengoptimakan alir sungai sedia ada dan sumber air dari kolam alternatif tersebut.

No comments:

Post a Comment