Translate

Friday, February 6, 2015

Tiga minit kedai emas rugi RM500,000

KUALA LANGAT - Tidak sampai tiga minit, sebuah kedai emas kerugian hampir RM500,00 apabila sebahagian besar barangan kemas yang dipamer di dalam premis itu dilarikan empat penjenayah dalam kejadian samun di sebuah pasar raya besar di Banting di sini semalam.

Dalam kejadian pada pukul 11.47 pagi itu, empat pekerja kedai emas itu turut menghadapi detik emas apabila diacu pistol semi auto oleh salah seorang daripada kumpulan perompak terbabit yang turut bersenjatakan tukul besi.

Ketua Polis Daerah Kuala Langat, Superintendan Azman Abdul Razak berkata, sewaktu kejadian, pasar raya besar yang mempunyai 58 lot kedai termasuk kedai emas tersebut agak penuh dengan pelanggan.

"Tiba-tiba mereka dikejutkan dengan bunyi dua das tembakan yang dilepaskan ke udara sementara empat lelaki yang memakai topeng muka, jaket lengan panjang dan bersarung tangan bertindak menyerbu kedai emas terbabit.

"Sambil mengacukan pistol, salah seorang daripada penyamun itu telah mengarahkan kesemua pekerja kedai emas itu supaya meninggalkan premis tersebut dalam bahasa Melayu," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Azman memberitahu, sebaik empat-empat pekerja kedai emas terbabit lari ketakutan, dua lagi anggota kumpulan perompak itu telah bertindak mengetuk cermin pameran barangan kemas dengan tukul besi hingga pecah.

Menurut beliau, keempat-empat suspek segera melarikan diri selepas mengaut antara 10 hingga 12 dulang berisi barangan kemas yang terdiri daripada cincin, rantai leher, gelang tangan dan anting-anting.

Azman berkata, kumpulan penyamun itu cuma mengambil barangan kemas yang diperbuat daripada emas 750 dan 916 sementara perhiasan emas putih ditinggalkan begitu sahaja.

Ujar beliau, setakat ini, polis telah menemui sebutir kelongsong peluru yang dipercayai dilepaskan kumpulan penjenayah terbabit di lokasi kejadian.

"Gerakan memburu suspek yang dipercayai warga tempatan dan kaum India sedang digiatkan serta kes disiasat mengikut Seksyen 4 Akta Senjata Api 1971," katanya.

No comments:

Post a Comment