Translate

Friday, February 13, 2015

Perginya pengulas sukan tersohor

MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SHAH ALAM - Pengulas sukan tersohor, Datuk Hasbullah Awang, 63, yang sinomim dengan ulasan sukan penuh dramatik dengan intonasi tersendiri menghembuskan nafas terakhir di  Unit Rawatan Koronari (CCU), Institut Jantung Negara (IJN), Kuala Lumpur di sini pada pukul 12.20 tengah hari semalam.

Menurut anak bongsu allahyarham, Noniana, 33, Hasbullah, 63, telahdimasukkan ke IJN bagi mendapatkan rawatan jantung pada 4 Februari lalu.

"Sebelum itu, ayah yang mengadu sering sakit dada sejak pulang daripada ibadah umrah pada awal tahun ini telah dimasukkan ke Hospital Colombia Asia, Kota Kemuning di sini selama lima hari untuk mendapatkan rawatan pada akhir Januari.

"Ayah kemudiannya dirujuk ke IJN dan keadaannya semakin kritikal sebelum beliau disahkan meninggal dunia pada tengah hari tadi (semalam)," katanya ketika ditemui selesai solat jenazah Allahyarham di Masjid Himmatul Aliyah, Kampung Seri Gambut, Seksyen 32 di sini semalam.

Antara rakan pengulas sukan yang turut menunaikan solat jenazah untuk Allahyarham Hasbullah ialah Zainal Abidin Rawop, Pekan Ramli dan bekas pemain bola kebangsaan, Ahmad Shahrul Azhar Sofian.

Noniana berkata, ayahnya sepatutnya menjalani pembedahan pintasan jantung tetapi dinasihati pakar perubatan IJN agar ia tidak dilakukan kerana berisiko tinggi berikutan Allahyarham menghidap diabetes.

Hasbullah yang menetap di Kampung Bukit Naga, Seksyen 32 di sini meninggalkan seorang balu, Datin Hazida Alang Ahmad, 58, dan empat anak perempuan iaitu, Jojiana, 38; Dodiana, 37; Loliana, 34 dan Noniana.

Jenazah beliau dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kemuning, Seksyen 31 di sini pada pukul 6.30 petang.

Hasbullah yang dianggap antara pengulas sukan terbaik Malaysia kerana keunikan suara emasnya kini berkhidmat dengan Astro Arena sejak Januari tahun lalu.

Beliau memulakan kerjaya penyiaran pada 1974 sebagai Pembantu Siaran di RTM Kuantan, Pahang sebelum berpindah ke Angkasapuri Kuala Lumpur pada 1980.

Allahyarham yang berpengalaman luas mengulas pelbagai acara sukan tempatan dan antarabangsa termasuk tujuh Sukan Olimpik pernah memenangi anugerah Pengulas TV Terbaik Sri Angkasa pada tahun 1989, 1991 dan 2004 menerima Anugerah Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran Datuk pada tahun 2010.

No comments:

Post a Comment