Translate

Friday, July 18, 2014

Isu biadap : Khalid mohon ampun kepada Sultan Selangor

SHAH ALAM - Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad memohon ampun kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah atas kemurkaan baginda terhadap cadangan beliau menghapuskan kuasa eksekutif Majlis Agama Islam Selangor (MAIS).
Ahli Jawatankuasa Pas yang berasal dari Johor itu berkata, beliau tidak pernah berniat untuk mencabar kuasa Sultan Selangor apabila mengeluarkan kenyataan tersebut pada 17 Jun lalu.

“Saya terkejut dan sedih kerana sebelum ini sewaktu menghadiri majlis berbuka puasa di Masjid Negeri (Sultan Salehuddin Abdul Shah) di sini pada 30 Jun lalu, baginda bersalaman baik dengan saya tanpa berkata apa-apa.

“Saya minta maaf dan ampun serta tiada niat untuk bertindak biadap apatah lagi mencabar kuasa Sultan (Selangor),” katanya pada sidang akhbar di Pusat Khidmat Ahli Parlimen Shah Alam di sini semalam.

Khalid berkata, beliau telah menghantar permohonan untuk menghadap Sultan Sharafuddin Idris Shah ke Pejabat Istana Kayangan pada kelmarin.

Menurut beliau, beliau berhasrat untuk memberi penjelasan lanjut kepada baginda mengenai kenyataannya sebelum ini kerana percaya kemurkaan baginda itu disebabkan salah faham.

“Cadangan yang saya kemukakan (menghapuskan kuasa eksekutif MAIS) demi menjaga nama baik MAIS dan baginda. Kekalkan MAIS sebagai pembuat dasar dan pelaksanaan kepada kerajaan negeri.

No comments:

Post a Comment