Translate

Saturday, December 21, 2013

18 kedai hangus, rugi RM1.5 juta

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SUNGAI   SIPUT  - Sebanyak 18 rumah  kedai  papan dan berusia puluhan tahun musnah dalam kebakaran di Batu 1, Jalan Lintang di sini semalam.

Kebakaran deretan rumah  kedai  yang mengandungi bengkel membaiki motosikal, restoran,  kedai  runcit,  kedai  gunting rambut dan perabot pada pukul 12.30 tengah malam itu melibatkan kerugian hampir RM1.5 juta.

Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Perak, Wan Azmi Ahmad berkata, sebanyak enam jentera dengan kekuatan 34 anggota telah bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima laporan mengenai kebakaran itu.

"Siasatan awal mendapati kebakaran bermula dari sebuah  kedai  gunting rambut yang terletak paling tepi di sebelah kiri deretan rumah  kedai  berkenaan.

"Kami terpaksa mengambil masa hampir tiga jam untuk memadamkan sepenuhnya kebakaran," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Wan Azmi berkata, anggota bomba mengalami masalah untuk memadamkan api ekoran tekanan air rendah sehingga mereka terpaksa mengepam air dari  sungai  berhampiran.

Menurut beliau, tiada kemalangan jiwa dan kecederaan dilaporkan dan punca kebakaran masih disiasat.

"Kerugian akibat kebakaran tersebut dianggarkan RM1.5 juta termasuk lapan motosikal pelbagai jenama yang hangus  terbakar ," katanya
Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga, Kebajikan Masyarakat dan Integrasi Nasional negeri, Datuk Rusnah Kassim menyerahkan bantuan wang tunai RM500 dan barangan keperluan serta makanan kepada mangsa kebakaran tersebut semalam.

"Kita akan berbincang dengan pemilik tanah bagi membincangkan kaedah untuk membangunkan semula kawasan itu melalui penglibatan Perbadanan Kemajuan Negeri Perak secepat mungkin," katanya di sini semalam.

No comments:

Post a Comment