Translate

Friday, August 13, 2010

Guna alkohol dalam sajian

Oleh NUR AISHAH AMIN dan MOHD. AZLI ADLAN
berita@kosmo.com.my

PUTRAJAYA – Sebuah hotel bertaraf lima bintang di sini yang dipercayai menggunakan bahan memasak mengandungi alkohol telah dinasihatkan supaya menghentikan penggunaan bahan itu oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) semalam.

Bagaimanapun, menurut Penolong Pengarah Cawangan Pemantauan dan Penguatkuasaan Jakim, Mohd. Amri Abdullah, hotel itu tidak pernah memohon sijil halal daripada Jakim sebelum ini.

“Mereka memang tidak pernah mohon sijil halal dengan Jakim, tetapi mereka ada sediakan bufet Ramadan. Jadi, kami bimbang jika bahan memasak mengandungi alkohol itu digunakan untuk menyediakan bufet tersebut,” katanya.

Semalam, hasil pemeriksaan Jakim menemui satu botol sos dan kicap yang tertulis mengandungi alkohol dalam peti sebuah dapur hotel berkenaan.

Pemeriksaan itu dilakukan oleh Jakim di hotel-hotel yang menyediakan hidangan bufet sempena Ramadan untuk meninjau sama ada hotel-hotel itu mematuhi garis panduan halal yang ditetapkan Jakim.

Difahamkan, hotel berkenaan turut menyediakan makanan barat dan Cina untuk tetamu dan pelanggan.

“Kami memohon kerjasama daripada pihak hotel supaya memberi komitmen untuk kami memberi tunjuk ajar mengenai hidangan halal untuk orang Muslim,” katanya.

Sementara itu di Ipoh, sebuah restoran stim bot terkenal di bandar raya itu diserbu penguat kuasa kerana disyaki menganjurkan bufet Ramadan tanpa sijil pengesahan halal sah.
Operasi bersepadu Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Perak, Jabatan Agama Islam Perak, Jabatan Kesihatan Negeri Perak dan Majlis Bandaraya Ipoh mendapati premis makanan tersebut sememangnya tidak mempunyai sijil perakuan halal.

Penolong Pengarah Pejabat KPDNKK Perak, Amer Mansor berkata, dalam serbuan kira-kira 2.30 petang semalam itu turut menjumpai beberapa bahan perasa seperti cuka wine merah, kicap cair, sos ikan yang mengandungi alkohol di dalam dapur restoran terbabit.

No comments:

Post a Comment