Translate

Friday, August 6, 2010

Bajet tambahan RM80 juta

IPOH - Persidangan pertama Penggal Ketiga sidang Dewan Undangan Negeri ( DUN ) Perak di sini semalam meluluskan Bajet Tambahan 2010 berjumlah RM80 juta.

Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir (BN- Pangkor) memberitahu, peruntukan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan 2010 itu diambil daripada pertambahan hasil negeri yang diperoleh sehingga Julai lalu.

"RM80 juta itu merupakan sebahagian daripada pertambahan luar jangka hasil negeri berjumlah RM117.26 juta yang diperolehi setakat Julai lalu.

" Bajet tambahan ini juga tidak menggunakan atau menyentuh sedikit pun rizab simpanan kerajaan negeri yang kini berjumlah RM847.5 juta," katanya ketika membentangkan usul tersebut.

Zambry berkata, RM30 juta daripada bajet tambahan itu bakal digunakan untuk program kesejahteraan rakyat seperti pembasmian kemiskinan, pembangunan infrastruktur dan peningkatan sosio ekonomi rakyat.

"Baki RM50 juta pula dicadang digunakan untuk aktiviti pelaburan yang berupaya memberi pulangan signifikan kepada negeri.

"Wang tersebut akan dilaburkan secara berhemah dalam pelaburan terpilih yang diluluskan Jawatankuasa Pelaburan Negeri dan dijangka akan menghasilkan pulangan lebih tinggi berbanding pendapatan simpanan tetap," katanya.

No comments:

Post a Comment