Translate

Monday, March 6, 2023

Turun sewa tapak bazar Ramadan Rahmah, harga makanan lebih murah

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) berharap Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT) menawarkan pengurangan kadar sewa tapak premis di Bazar Ramadan Rahmah di seluruh negara pada bulan puasa ini.

Menteri KPDN, Datuk Seri Salahuddin Ayub berkata, pendekatan itu membolehkan peniaga di bazar tersebut menjual makanan dan minuman dengan harga lebih murah.

Sehubungan itu, beliau berkata, KPDN akan mengadakan perbincangan dengan KPKT bagi tujuan itu pada masa terdekat.

“Buat masa ini, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) antara pihak berkuasa tempatan (PBT) terawal menawarkan tapak Bazar Ramadan Rahmah.

“Cadangan kita agar harga sewa tapak premis (Bazar Ramadan Rahmah) dikurangkan agar peniaga dapat menurunkan harga jualan makanan,” katanya selepas merasmikan program Jualan Rahmah peringkat Terengganu di pasar raya Sabasun HyperRuncit di sini hari ini.

Dalam perkembangan sama, Salahuddin memberitahu, KPDN juga akan mengadakan pertemuan dengan tiga kementerian lain bagi menjayakan Bazar Ramadan Rahmah berkenaan.

Beliau berkata, tiga kementerian itu adalah Kementerian Komunikasi dan Digital dan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi serta Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan.

“Kita akan mengadakan mesyuarat peringkat Ketua Setiausaha setiap kementerian terbabit bagi membincangkan Bazar Ramadan Rahmah itu,” katanya. – KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment