Translate

Sunday, March 12, 2023

Tasik Kenyir semakin hampir diisytihar Taman Geo Kebangsaan

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

HULU TERENGGANU – Tasik Kenyir yang merupakan tasik buatan manusia terbesar di Asia Tenggara semakin hampir untuk menerima pengiktirafan sebagai Taman Geo Kebangsaan kesembilan.

Pengarah Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) Terengganu, Tun Ahmad Faisal Tun Abdul Razak berkata, cadangan yang telah dikemukakan sejak tahun 2018 tersebut kini dalam peringkat akhir untuk diluluskan Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim.

“Pasukan Jawatankuasa Pelaksana Geopark Kebangsaan baru selesai melakukan penilaian terhadap potensi Tasik Kenyir sebagai Taman Geo Kebangsaan.

“Saya difahamkan penilaian itu akan dibentang di Putrajaya sebelum keputusannya dijangka diumumkan seawal bulan September depan,” katanya pada hari terakhir penilaian tersebut di Kuala Berang di sini hari ini.

Setakat ini, lapan kawasan yang sudah mendapat pengiktirafan sebagai Taman Geo Kebangsaan ialah Langkawi dan Jerai, Kedah; Lembah Kinta dan Lenggong, Perak;
Mersing, Johor; Kinabalu, Sabah; Labuan dan Gombak-Hulu Langat, Selangor.

Tun Ahmad Faisal berkata, status Taman Geo Kebangsaan tersebut bakal melonjakkan lagi nilai pelancongan dan ekonomi Tasik Kenyir.

Tambah beliau, ia secara tidak langsung akan meningkatkan sosio-ekonomi komuniti setempat yang terdiri daripada masyarakat luar bandar dan Orang Asli. – KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment