Translate

Saturday, July 9, 2011

Bahan letupan perhimpunan haram dirampas

IPOH - Polis Perak menemui pelbagai bahan bagi membuat bahan letupan yang dipercayai mempunyai kaitan dengan perhimpunan haram anjuran Bersih di Tapah dan Manjung dekat sini kelmarin.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahlan berkata, dalam kes pertama, seorang pemandu teksi berketurunan Kemboja berusi 41 tahun ditahan di susur masuk Plaza Tol Tapah pada pukul 12 tengah hari.

Bersama lelaki itu, polis menemui sejumlah bahan yang boleh membuat bahan letupan disimpan dalam but kereta.

Antara barang tersebut ialah empat guni simen bercampur kapur, seguni serbuk hitam dipercayai sekam padi, satu guni mengandungi besi paip dan getah paip serta lima biji mangkuk tanah.

Mohd. Shukri memberitahu, turut dijumpai ialah sebuah beg plastik mengandungi pasir dan satu tong plastik berisi cecair disyaki asid.

“Berdasarkan pengalaman lalu, polis percaya bahan-bahan tersebut mampu menghasilkan bahan letupan. Sehubungan itu lelaki tersebut ditahan reman empat bagi siasatan lanjut,"katanya.

Menurut beliau, dalam soal-siasat lelaki yang telah mendapat kerakyatan Malaysia itu mendakwa dia dalam perjalanan pulang ke Ulu Tiram, Johor setelah mengambil barangan untuk dilebur bagi mendapatkan bijih timah di Kampar.

Dalam kes kedua pula, Mohd. Shukri memberitahu polis menjumpai 21 botol mineral kecil berisi minyak petrol dan bersumbu dan lapan helai baju T putih bertulis perkataan ‘Kotor’ pada pukul 10 malam di sebuah kawasan perkuburan Cina di Kampung Sitiawan, Manjung.

Turut ditemui 12 beg plastik merah yang mengandungi butiran hijau dipercayai baja kompas dan empat bateri saiz AA yang dipercayai akan digunakan untuk membuat bahan letupan.

Pemeriksaan di lokasi itu juga menjumpai kertas bertulisan Cina bermaksud ‘Arahan Bos kesemua 21 botol mahu baling Pejabat UMNO. Baju putih ‘Kotor’ adalah simbol dalam perhimpunan Bersih. Hati-hati polis di tempat itu. Habis baca bakar.'

No comments:

Post a Comment