Translate

Wednesday, July 13, 2011

62 kilang pasang CEMS untuk pantau kualiti udara

IPOH - Sebanyak 62 kilang yang berpotensi me nyebabkan pencemaran udara di Perak telah di wajibkan memasang Sistem Penguatkuasaan dan Pemantauan Jarak Jauh (CEMS).

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan dan Hal Ehwal Bukan Islam Perak, Datuk Dr. Mah Hang Soon berkata, menerusi CEMS, Jabatan Alam Sekitar (JAS) Perak dapat menerima data pelepasan asap atau gas secara terus daripada corong kilang terbabit.

“Data-data pelepasan asap atau gas itu akan dipantau mengikut Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Udara Bersih) 1978 dan Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974.

“Sekiranya melebihi standard ditetapkan, tindakan susulan dan penguatkuasaan boleh diambil,” katanya dalam sidang akhbar di sini semalam.

Turut hadir Pengarah JAS Perak, Datuk Abu Hasan Mohd. Isa.

Hang Soon berkata, daripada jumlah tersebut, 49 kilang yang melibatkan kilang kelapa sawit, stesen janakuasa elektrik, industri bukan logam dan insinerator buangan telah memasang CEMS.

Menurut beliau, baki 13 kilang lagi akan me masang CEMS yang bernilai antara RM50,000 hingga RM500,000 mengikut industri selewat-lewatnya akhir tahun ini.

“Sejak sistem itu dipasang kira-kira dua bulan lalu, pihak pengurusan kilang memberi kerjasama baik dan kualiti udara berada pada tahap memuaskan,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Hnag Soon memberitahu in deks kualiti udara di Perak berada di tahap sederhana dengan kawasan paling terjejas ialah Tanjung Malim yang mencatat Indeks Pencemaran Udara (IPU) 87.

No comments:

Post a Comment