Translate

Tuesday, July 19, 2011

Toyo Tire labur RM1.2 bilion di Perak

POH - Toyo Tire & Rubber Co Ltd (Toyo Tire), sebuah firma pembuat tayar terkemuka Jepun, bakal melabur RM1.2 bilion yang turut merangkumi pembinaan sebuah kilang baharu di Perak bagi mengembangkan operasinya di pasaran Asia Tenggara.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, Toyo Tire telah membeli syarikat pembuat tayar tempatan, Silverstone Bhd. (Silverstone) pada tahun lalu dengan nilai RM470 juta.

Pembelian tersebut adalah sebahagian besar daripada perancangan Toyo Tire untuk berkembang di rantau ini dengan mengambil kesempatan daripada rangkaian penguasaan yang besar dikuasai oleh Silverstone selama ini.

“Semasa mengambil alih 100 peratus saham Silverstone yang berpangkalan di kawasan perindustrian Kamunting, Taiping itu, kilang berkenaan menghasilkan tiga juta tayar setahun.

“Selepas pengambilalihan ini, Toyo Tire menyasarkan untuk meningkatkan pengeluaran tayar sehingga 15 juta setahun pada 2015. Perkembangan itu menawarkan sekurang-kurangnya 1,000 peluang pekerjaan baru,” katanya selepas mempengerusikan Persidangan Meja Bulat dengan pelabur Perak di sini semalam.

Mustapa berkata, selaras dengan strategi pengembangan operasinya, Toyo Tire juga bercadang untuk membina sebuah kilang tayar baharu di tapak seluas 20.25 hektar di Perak.

No comments:

Post a Comment