Translate

Friday, November 28, 2008

Ucapan bye, bye terakhir

Oleh KUMARA SABAPATTY dan AZLI ADLAN
berita@kosmo.com.my

BATU   GAJAH - "Pada hari kejadian,  Rodiah  berubah jadi pendiam dan tidak tegur sapa dengan sesiapa pun kecuali mengucapkan bye, bye (selamat tinggal) kepada saya selepas habis peperiksaan Pendidikan Seni".

Demikian cerita Nur Hafizah Taharuddin, 17, sahabat karib  Rodiah   Mohd .  Khairi , 17, yang meninggal dunia setelah motosikal yang dibonceng merempuh sebuah lori di Jalan Simpang Pulai-Lahad di sini kelmarin.

Katanya,  Rodiah  yang juga merupakan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Convent St. Benedic di sini membonceng motosikal yang ditunggang Sharifah Zuhaila Said Mizuri, 17, rakan sekelas mangsa.

Mereka dikatakan menuju ke bandar untuk meraikan berakhirnya peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sedangkan menurut Nur Hafizah,  Rodiah  masih perlu menduduki satu lagi kertas peperiksaan iaitu Prinsip Akaun pada 5 Disember depan.

Sementara itu, abang  Rodiah ,  Mohd . Saiful Taharuddin, 20, ketika ditemui di rumahnya di Kampung Sungai Terap di sini berkata,  Rodiah  mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan percubaan SPM.

Jelasnya,  Rodiah  anak kelima daripada tujuh adik beradik itu juga aktif dalam kegiatan kokurikulum dan disenangi oleh pelajar dan guru di sekolahnya.

"Pada pukul 5 petang semalam (kelmarin) dia meminta izin untuk keluar bersama kawannya Sharifah Zuhaila dengan motosikal, tak sangka pula tragedi ini terjadi," katanya.

Jenazah  Rodiah  selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Ara Payung, Taman Mewah di sini selepas solat Zuhur semalam.

Dalam pada itu, Ketua Polis Trafik Ipoh, Deputi Supritendan  Mohd . Rodzi Rejab berkata, motosikal yang ditunggangi Siti Zaleha merempuh belakang sebuah lori yang tiba-tiba membuat pusingan U di Jalan Simpang Pulai-Lahad kira-kira 150 meter dari Balai Polis Simpang Pulai di sini.

Beliau berkata, dalam kejadian kira-kira 6.30 petang itu, kedua-dua pelajar terbabit yang dalam perjalanan hendak pulang ke rumah mengalami kecederaan parah di beberapa bahagian tubuh terutamanya kepala.

"Rodiah  meninggal dunia di tempat kejadian sementara penunggangnya dikejarkan di Hospital Raja Permaisuri Bainun di sini dan sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU).

"Pemandu lori berkenaan yang berusia 35 tahun dibebaskan dengan jaminan polis setelah ditahan bagi membantu siasatan.

No comments:

Post a Comment