Translate

Friday, November 28, 2008

JPJ Perak tak ubah syarat

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Jabatan Pengangkutan Jalan ( JPJ )  Perak  menolak cadangan memansuhkan peraturan orang awam yang beralamat di luar negeri ini perlu dapatkan kebenaran daripada agensi itu dahulu sebelum dibenarkan belajar memandu di institut memandu (IM) di sini.

Pengarahnya,  Mad   Yasir   Mastakim  berkata, peraturan tersebut bertujuan untuk memastikan individu terbabit benar-benar pemastautin di  Perak  selain mengelak berlakunya penyelewengan di kalangan pengendali IM tempatan.

"Peraturan ini ditetapkan setelah ada segelintir IM di negeri ini pada suatu masa dulu menyalah guna kelonggaran diberikan  JPJ .

"Mereka memancing calon dari negeri lain terutamanya bersempadan  Perak  dengan berjanji akan memudahkan proses mendapatkan lesen memandu melalui cara salah," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan penutup Kursus Pembaharuan Sijil Pengajar Institut Memandu yang melibatkan 396 tenaga pengajar memandu seluruh  Perak  di sini kelmarin.

Sebelum itu, seorang peserta dalam sesi dialog mengemukakan cadangan agar peraturan tersebut dimansuhkan kerana didakwa menyusahkan orang ramai terutamanya golongan pelajar yang mahu mendapatkan lesen memandu di  Perak .

Berikutan krisis 'lesen terbang' pada lewat 1990-an, JPJ  Perak  mengetatkan peraturan pengambilan calon memandu dengan menetapkan hanya penduduk asal dan pemastautin di  Perak  sahaja dibenarkan belajar memandu di IM di sini.

No comments:

Post a Comment