Translate

Monday, August 19, 2013

JKM lindungi 3 beradik didera ibu kandung

Oleh LUQMAN RIDHWAN MOHD. NOR dan MOHD. AZLI ADLAN
berita@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) akan melindungi tiga beradik yang dipercayai didera oleh ibu mereka sendiri di Perak.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Rohani Abdul Karim (gambar) berkata, dua daripada kanak-kanak itu kini ditempatkan di Rumah Kanak-Kanak Kuala Kangsar selepas seorang lagi koma akibat dirotan.

Menurut beliau, pihaknya akan mendapatkan perintah mahkamah hari ini bagi membolehkan kanak-kanak berusia dua dan tujuh tahun berkenaan ditempatkan di bawah jagaan JKM.

"Kanak-kanak berusia lima tahun yang koma itu pula kini berada di bawah pengawasan doktor di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB),  Ipoh ," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas Program Kalathoornam anjuran Persatuan Kebajikan dan Kebudayaan Telugu Malaysia di sini malam tadi.

Kosmo! semalam melaporkan seorang kanak-kanak perempuan berusia lima tahun menjadi mangsa  dera  ibunya setelah seorang doktor di HRPB mendapati badannya dipenuhi kesan calar akibat dipukul.

Dua lagi adik-beradiknya turut cedera.
Di  IPOH , Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Sum Chang Keong berkata, polis telah menahan reman ibu dan bapa kanak-kanak itu bagi membantu siasatan semalam.

Katanya, pasangan berusia 30 dan 39 tahun itu disiasat mengikut Seksyen 31(1) Akta Kanak-Kanak 2001 dan Seksyen 325 Kanun Keseksaan kerana mendera.

No comments:

Post a Comment