Translate

Friday, December 28, 2012

Penjenayah pecah rumah Geng Baron tumpas


IPOH - Keligatan penjenayah  Geng   Baron  yang dipercayai sudah terlibat dalam sekurang-kurangnya 20 kes pecah rumah di bandar raya ini sejak beberapa bulan lalu berakhir apabila enam ahli kumpulan itu termasuk tiga wanita diberkas.

Kesemua suspek berusia 29 hingga 44 tahun itu diberkas dalam serbuan di beberapa lokasi di sini pada 23 November lalu.

Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Sum Chong Keong berkata, kegiatan  Geng   Baron  berjaya dilumpuhkan apabila polis turut memberkas ketuanya yang merupakan lelaki berusia 34 tahun. Ketua gengster itu mempunyai 23 rekod jenayah.

"Ketua  Geng   Baron  sudah beberapa tahun menjadi buruan dan suspek itu banyak terlibat dalam jenayah pecah rumah di Pahang, Negeri Sembilan, Kuala Lumpur dan Melaka," kata beliau di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh di sini.

Menurut beliau, seorang suspek wanita berusia 30 tahun mempunyai dua rekod jenayah melibatkan kes dadah dan menipu.

Chong Keong berkata, kesemua anggota  Geng   Baron  mempunyai kepakaran mengumpil jeriji, pintu dan mangga bagi menceroboh rumah mangsa.

Kata beliau, modus operandi kumpulan penjenayah itu ialah mereka memilih waktu pagi dan anggotanya memakai pakaian kemas seperti ahli perniagaan.

"Penjenayah ini akan mengetuk pintu rumah sasaran dan jika rumah itu tiada penghuni, penjenayah itu akan memecah masuk dengan mengumpil pintu atau jeriji besi kediaman berkenaan," kata beliau.

Chong Keong memberitahu, dalam serbuan terbabit, polis berjaya merampas sebahagian barangan dipercayai hasil pecah rumah yang dianggarkan kesemuanya bernilai RM12,000 daripada keenam-enam suspek itu.

Antara barangan yang dirampas ialah kereta Proton Gen2, Proton Persona, komputer riba, Ipad, coli, pembersih hampagas, tas tangan wanita, tong gas, pengering rambut, periuk nasi, mesin basuh dan pelbagai jenis kerongsang.

No comments:

Post a Comment