Translate

Monday, December 17, 2012

Ternakan arowana tidak cemar tasik


IKAN arowana mula diternak secara komersial di sekitar Tasik Bukit Merah, Semanggol, Perak pada tahun 2001.Perintisnya ialah Bukit Merah Aquaculture (M) Sdn. Bhd. (BMA) yang dimiliki seorang anak tempatan, Ahmad Don.

Industri penternakan ikan arowana di Bukit Merah kini berkembang pesat dengan penglibatan lebih 70 pengusaha melibatkan 3,808 buah kolam.

Keghairahan terhadap industri yang mendatangkan imbuhan jutaan ringgit setahun itu sedikit sebanyak mencetuskan isu alam sekitar.

Ahmad yang juga Pengerusi Persatuan Penternak Arowana Utara berkata, antara isu berkenaan ialah penggunaan air terusan oleh pengusaha kolam ternakan yang dikatakan menyebabkan paras air Tasik Bukit Merah merosot sekali gus menjejaskan hasil padi daerah Kerian dan Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang.

Bagaimanapun menurut Ahmad, maklumat itu tidak tepat. Ini kerana walaupun air daripada terusan berhampiran disedut pengusaha untuk disalurkan ke kolam ternakan, ia dialirkan semula ke sungai berdekatan.

"Air daripada terusan yang masuk ke dalam kolam ternakan disalirkan semula ke sungai kerana penternakan ikan arowana memerlukan air yang mengalir sepanjang masa.

"Jadi tidak timbul isu air terusan berkurangan memandangkan Jabatan Pengairan dan Saliran juga telah memasang pam untuk menyedut air dari sungai bagi disalurkan ke dalam terusan seterusnya dialirkan ke sawah padi," ujarnya.

Demikian juga dengan dakwaan kononnya pengusaha mengakibatkan pencemaran air kerana membuang sisa kolam yang disyaki bertoksik.

Ahmad menegaskan, air dari kolam yang dilepaskan semula itu adalah bersih kerana tiada bahan kimia digunakan memandangkan ikan arowana diberi makan udang, anak ikan, katak dan lipan sahaja.

Malah, pengusaha ternakan ikan arowana Bukit Merah yang dinaungi Persatuan Penternak Arowana Utara sentiasa memberi kerjasama kepada agensi penguat kuasa seperti Jabatan Alam Sekitar, Jabatan Pengairan dan Saliran, Jabatan Perikanan dan Pejabat Tanah dan Daerah Kerian yang sering melakukan pemantauan.

Berkat kesabaran, usaha penternak ikan arowana Bukit Merah semakin mendapat dokongan daripada Kementerian Pertanian dan Asas Tani serta kerajaan negeri Perak sejak kebelakangan ini.

"Bagi saya, langkah kerajaan negeri Perak mewujudkan Zon Akuakultur seluas 100 hektar di Bukit Merah merupakan penyelesaian terbaik berdasarkan prinsip menang-menang," kata Ahmad.

Lebih daripada itu, Ahmad memberitahu, BMA dan beberapa pengusaha ternakan lain telah memulakan program tanggungjawab sosial dengan melepaskan 10 ekor induk ikan arowana di Tasik Bukit Merah setiap tahun bagi menjamin kelestariannya.

No comments:

Post a Comment