Translate

Thursday, September 16, 2010

Peniaga pasar borong moden 'cabut lari'


MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

GOPENG - Terminal Makanan Negara (Teman) di sini yang baru sebulan beroperasi didakwa bakal menjadi sebuah lagi projek 'gajah putih'.

Pembukaan pasar borong moden yang beroperasi dari 2 pagi hingga 6 pagi setiap hari itu dikatakan mendapat sambutan dingin hingga menyebabkan ramai peniaganya merungut.

Seorang peniaga di situ, Nizarman Mansor, 39, mendakwa keadaan itu memaksa seorang demi seorang peniaga di situ 'cabut lari' ekoran tidak sanggup menanggung kerugian.'

“Walaupun lebih 200 peniaga telah ditempatkan di Teman merangkumi bahagian sayur, ikan, daging dan ayam namun buat masa ini hanya 20 sahaja yang bertahan.

“Macam mana kalau nak berniaga kalau sekilogram pun susah nak jual dalam sehari sedangkan sewa bulanan RM1,000 perlu dibayar,” kata penjual sayur itu kepada Kosmo! baru-baru ini.

Nizarman mendakwa ekoran senario tersebut beliau ter paksa menutup gerai sayurnya di Teman dan kembali berniaga di Pasar Gopeng sejak dua minggu lalu.

Menurutnya, beliau dan kebanyakan peniaga lain tidak mempunyai pilihan walaupun telah mendapat surat amaran daripada Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FA MA).

Nizarman mendakwa sambutan dingin tersebut berpunca daripada kegagalan pihak berkenaan merealisasikan matlamat Teman sebagai pusat tumpuan peruncit mendapatkan bekalan.

Beliau mendakwa, kedegilan segelintir peniaga Pasar Borong Ipoh, Menglembu dekat sini berpindah ke Teman memburukkan lagi keadaan.

“Saya pun sudah tidak tahan memandangkan pelanggan tidak ramai dan jualan juga merosot.

"Saya harap masalah ini dapat diatasi seberapa segera demi kebaikan peniaga yang masih tinggal daripada terus mengalami kerugian," katanya.

Terminal Makanan Negara (Teman) Perak yang dibina dengan kos RM110 juta disasar menjadi pusat pengumpulan sayur-sayuran, ikan, ayam, daging, ikan hiasan, bunga-bu ngaan dan lain-lain.

Pusat tersebut dikatakan mampu menstabilkan harga pasaran dan memastikan kelangsungan bekalan ikan dan sayur-sayuran khususnya untuk pasaran utara dan Lembah Klang.

No comments:

Post a Comment