Translate

Tuesday, June 5, 2012

Peluang lihat keris Taming Sari di Kuala Kangsar

IPOH - Orang ramai berpeluang menyaksikan keris Laksamana Hang Tuah,  Taming   Sari  yang sedang dipamerkan di Galeri Sultan Azlan Shah, Kuala Kangsar, Perak.

Pengarah Muzium Perak, Nor Janati Ibrahim berkata,  pameran  itu yang bermula sejak kelmarin sehingga 8 Jun ini turut mempamerkan alat kebesaran Kesultanan Perak, Pedang Cura Si Manja Kini.

"Pameran Taming Sari dan Cura Si Manja Kini diadakan sempena sambutan Hari Keputeraan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah yang ke-84 tahun.

"Baginda memberi perkenan agar kedua-dua alat kebesaran tersebut dipamerkan di Galeri Sultan Azlan Shah selama lapan hari dari pukul 10 pagi hingga 5 petang," katanya di sini semalam. 

Taming Sari yang sinonim dengan Hang Tuah asalnya merupakan keris kerajaan bagi jawatan Laksamana Melaka.

Pedang Cura Si Manja Kini pula milik Sang Sapurba dan telah digunakan Parameswara semasa baginda menaiki takhta serta mengasaskan Kesultanan Melaka pada abad ke-13.

Kedua-dua alat kebesaran itu kemudiannya diserahkan kepada Sultan Melaka terakhir, Sultan Mahmud Shah kepada anakanda baginda, Raja Mudzaffar Shah yang menjadi Sultan Perak pertama.

No comments:

Post a Comment