Translate

Saturday, November 13, 2010

Geng samun RM1.1 juta di dua daerah tumpas

IPOH - Selepas tiga bulan berma harajalela, satu kumpulan samun bersenjata api yang sangat dikehendaki polis tumpas dengan penahanan empat lelaki di beberapa lokasi di sini baru-baru ini.

Kumpulan itu setakat ini dipercayai terlibat dalam sekurang-kurangnya 16 kes samun membabitkan harta-benda bernilai lebih RM1.1 juta di sekitar Ipoh dan Manjung.

Ketua Polis Perak, Datuk Zulkifli Abdullah berkata, kejayaan itu bermula dengan tertangkapnya seorang lelaki berusia 41 tahun yang memandu kereta Toyota Vios yang dilaporkan hilang di Kampung Rapat di sini pada pukul 8.30 malam 9 November lalu.

Siasatan terhadap lelaki itu mendorong penahanan seorang lagi anggota kumpulan itu yang berusia 32 tahun di Taman Seri Berjaya di sini beberapa jam kemudian.

"Polis merampas beberapa barang seperti 11 telefon bimbit, empat komputer riba, tiga unit pusat pem prosesan komputer (CPU) dan dua set sistem penentu kedudukan global (GPS)," katanya dalam sidang akhbar di sini semalam.

Polis pada keesokan harinya menahan dua orang lagi anggota kumpulan sama yang berumur 40 dan 39 tahun masing-masing di Taman Ayer Tawar dan Kampung Datuk Seri Kamaruddin, Manjung.

"Kita merampas sepucuk pistol jenis Remingthon dan satu kelompak berisi enam butir peluru," katanya.

Modus operandi geng tersebut ialah menceroboh rumah mangsa dan mengugut penghuninya menggunakan senjata api atau parang.

Zulkifli berkata, kesemua suspek direman selama enam hari sehingga 16 November ini untuk siasatan di bawah Seksyen 395 Kanun Keseksaan,” katanya.

No comments:

Post a Comment